Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJakobsen, Janne
dc.contributor.authorLevang, Heidi Hallen
dc.date.accessioned2014-09-23T08:48:12Z
dc.date.available2014-09-23T08:48:12Z
dc.date.issued2014-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221063
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver hvordan jeg som leder kan motivere mine medarbeidere til å bli enda mer kreative. Motivasjon og kreativitet er en sentral problemstilling for ledere, og et viktig element for at en organisasjon skal oppnå resultater og være konkurransedyktige. Ledelse, motivasjon og kreativitet blir derfor viktig å se på i denne sammenhengen fordi vi ønsker å finne ut av ”hvordan jeg som leder kan motivere mine ansatte til å bli enda mer kreative?”. Hensikten med vår oppgave blir å finne ut hvorvidt positivt lederskap er den formen for ledelse som ”jeg” som leder kan ta i bruk for å motiverer mine ansatte til å bli enda mer kreative. Dette forskningsarbeidet vil kunne gi ny innsikt og forståelse for det fenomenet vi har valgt å studere. Fokus i oppgaven er få finne ut hvordan lederen bør lede og utøve sin rolle som leder, hva som motiverer og hvordan motivere, samt hvordan øke kreativiteten hos de ansatte i organisasjonen. Vi har valgt en kvalitativ metode som utgangspunkt. Vi startet vår oppgave med et eksplorativt design, for så å gå over til et mer deskriptivt design. Designet vi benytter består av litteraturstudier og sekundærdata med en abduktiv tilnærming. Våre funn viser at positivt lederskap ikke alene er den formen for ledelse som jeg som leder kan benytte når jeg skal motivere mine ansatte til å bli enda mer kreativ. Det er en balansegang mellom nyere og moderne ledelsesformer. I tillegg viser studien vår at ledere kan ta i bruke ulike verktøy i formidlingen og læringsprosessen både i forhold til seg selv og sine ansatte, opp i mot kreativitet. Vi har også kommet frem til at indre motivasjon er den komponenten som er viktigst for kreativ ytelse. Videre sier våre funn noe om hvordan lederen kan øke kreativitet samt hvorfor kreativitet i organisasjoner er viktig. Vårt studie forteller oss også noe om hvordan lederen bør utøve sin rolle når han skal motivere sine ansatte til å bli enda mer kreative. Vår problemstilling ble drøftet opp mot presentert teori, og oppsummeringen viser hvilke funn vi har kommet frem til.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectmotiverenb_NO
dc.subjectkreativitetnb_NO
dc.subjectledernb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleHvordan kan jeg som leder motivere mine ansatte til å bli enda mer kreative?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway