Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpstad, Anna
dc.date.accessioned2014-09-23T09:14:05Z
dc.date.available2014-09-23T09:14:05Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221084
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractI dag er det viktig for arbeidsplassen å skape engasjerte medarbeidere. Det er mange grunner til at dette. Ved å ha engasjerte medarbeidere stiller arbeidsplasser seg sterkere i et konkurrerende marked og ikke minst er det mindre utskifting av arbeidskraft. Arbeidsplasser som har engasjerte medarbeider viser seg også å ha høyere produktivitet. Denne studien fokuserer på hva det vil si å ha et godt jobbengasjement, og hvilken betydning arbeidsforholdet kan ha. Utgangspunktet for studiet er ansatte i ulike ansettelsesforhold og deres forkjellige erfaringer og oppfatninger. Hovedfokuset er på jobbengasjement som fremstår som et samlet begrep som forklarer de ansattes psykologiske tilknytning til arbeidsplassen. Begrepet kommer fra det engelske ordet commitment som kan oversettes til både engasjement, tilhørighet og tilknytning. Studiet har et abduktiv forskningsdesign gjennom kvalitativ metode. Det er valgt å intervjue ansatte under ulike arbeidskontrakter. Det er for å få frem hvilken betydning arbeidstilknytningen kan ha for jobbengasjementet. Utgangspunktet for studiet er bygget opp gjennom et teoretisk rammeverk som fokuserer på forklaring av begrepet engasjement. Hvilken betydning ansettelsesforhold kan ha for engasjementet og ikke minst andre faktorer som kan ha tenkes å ha betydning. Det er antatt at jobbengasjement bidrar til god tilfredshet på arbeidsplassen. Videre er det sett på hva som motiverer de enkelte medarbeiderne i arbeidssammenheng. Felleskap, belønning, kompetanseutvikling og arbeidsutfordringer er faktorer som nevnes som betydning for engasjementet. Denne studien vil vise at det er veldig individuelt hva som motiverer og skaper engasjerte medarbeidere. Hver enkelt informant beskriver ulike faktorer som er avgjørende for engasjementet. Noen av faktorene viser seg å være knyttet til ansettelsetilknytningen mens andre faktorer er knyttet til blant annet tilhørighet, identitet, tilfredshet, motivasjon og lojalitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.subjectansettelsestilknytningnb_NO
dc.subjectjobbengasjementnb_NO
dc.subjectorganisasjonstilhørighetnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleJobbengasjementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel