Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLussand, Kjetil
dc.contributor.authorKleggetveit, Stian
dc.date.accessioned2014-09-24T08:15:03Z
dc.date.available2014-09-24T08:15:03Z
dc.date.issued2014-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221350
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven er utført som en del av mastergradstudiet i samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Arbeidet med studien er gjennomført i samarbeid med ConocoPhillips i perioden oktober 2013 til juni 2014. Veileder for masteroppgaven har vært førsteamanuensis Bjørn Ivar Kruke ved Universitetet i Stavanger. Bakgrunnen for oppgaven er at plattformsjefene i ConocoPhillips anses å besitte en unik kompetanse om sikkerhet. Denne kompetansen er viktig å utnytte da kunnskap regnes som en nøkkelkomponent i forhold til hva vi foretar oss og er kanskje en av de mest avgjørende kildene til konkurransefortrinn for organisasjoner i petroleumsindustrien. Blant annet medfører stadig mer uforutsigbare omgivelser og myndighetenes krav til kontinuerlig forbedring av sikkerheten at evnen til å fornye seg, samt utvikle og utnytte kunnskap vil bli enda mer sentralt i fremtiden. I den sammenhengen setter studien fokus på hvordan ConocoPhillips kan ivareta og anvende den kunnskapen som allerede er tilstede i organisasjonen for å etterleve myndighetenes krav om å være verdensledende på HMS. Masteroppgavens formål er i så måte å belyse hvordan kunnskapsoverføring kan bidra til kontinuerlig forbedring av sikkerheten i ConocoPhillips. Oppgavens problemstilling lyder på bakgrunn av dette som følger: ”Hvordan utnytter ConocoPhillips plattformsjefenes kompetanse som en kilde til kontinuerlig forbedring av sikkerheten i selskapet?” Oppgavens teoretiske forankring har spesielt fokus på det sosiokulturelle læringsperspektivet og hva som fremmer læring i organisasjoner, representert ved Wenger (2004), Nonaka og Takeutchi (1995) og Senges (2006) teoretiske bidrag. I tillegg brukes også Aven et al. (2004) sin modell for sikkerhetsstyring som et rammeverk for å systematisere planleggingen med å legge til rette for kunnskapsoverføring som en vei til økt sikkerhet. Forskningsprosjektet er gjennomført som en kvalitativ studie og det empiriske grunnlaget består av 13 individuelle forskningsintervjuer, dokumentanalyse, spørreundersøkelse, samt deltakende observasjoner både onshore i Tananger og offshore på Ekofisk Kompleks. Forskningsintervjuene er foretatt med ansatte i ConocoPhillips, hvorav 9 av disse er eller har vært plattformsjefer. Spørreundersøkelsen er kun gjennomført blant plattformsjefene. Resultatene fra studien viser at plattformsjefene i ConocoPhillips har en unik kompetanse og er en viktig kilde til forbedring av sikkerheten i selskapet. I tillegg besitter de en sentral posisjon med ansvar for sikkerheten offshore, og har gode muligheter til å kunne overføre kunnskap innad organisasjonen ved at de er deltakere i ulike praksisfellesskap. Det går også frem av undersøkelsen at ConocoPhillips har et godt implementert og sterkt forankret syn og mål på sikkerhet og læring. Dette er også viktige forutsetninger for å kunne legge til rette for organisatorisk læring og styre sikkerheten i selskapet. Resultatene som har fremkommet viser også at ConocoPhillips har flere virkemidler og tiltak som sikrer kunnskapsoverføring, spesielt i tilknytning til den eksplisitte kunnskapen. Ulike typer tiltak og arenaer som blir trukket frem i undersøkelsen er møtestrukturene, øvelser og trening, kurs og involvering i prosjekter som granskinger og risikoanalyser for å nevne noe. Det som derimot fremheves som det viktigste for å lære og formidle kunnskap om sikkerhet er erfaring fra de daglige gjøremålene i ulike stillinger, samt relasjoner og interaksjon med andre erfarne ansatte. I den forbindelse trekkes spesielt erfaring fra beredskapsorganisasjonen og offshore frem som viktig. Det som derimot ikke anvendes til å tilegne seg og overføre kunnskap om sikkerhet er selskapets kunnskapsdelingsverktøy. En utfordring som kommer tydelig frem i undersøkelsen er at mangelen treffpunkter og tid kan være med på å hindre at kunnskapsoverføring skjer godt nok. Dette er et viktig funn da det er i relasjoner ConocoPhillips kan sikre at den tause kunnskapen blir delt. I tillegg viser det seg også at uklare kompetansemålkrav og ansvarsforhold kan virke hemmede ved at det blir usikkert hva som er ønskelig kunnskap å dele, samt føre til svikt i oppfølgingen. Konklusjonen i oppgaven er at plattformsjefene i ConocoPhillips har en sentral rolle og besitter en unik kompetanse om sikkerhet som selskapet allerede i dag utnytter. Dette gjøres gjennom en rekke virkemidler og tiltak som sikrer at kunnskap blir overført på en hensiktsmessig måte. Samtidig viser undersøkelsen også at ConocoPhillips har et utviklingspotensial i forhold til å utnytte plattformsjefenes kompetanse i enda større grad som kilde til kontinuerlig forbedring av sikkerheten. Blant annet kan en fremme kunnskapsoverføring med mer systematisk rotasjon og rullering i stillinger, samt innføring av mentorordning sikre at taus kunnskap formidles bedre innad i organisasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectsikkerhetsstyringnb_NO
dc.subjectkunnskapsoverføringnb_NO
dc.subjectpetroleumsindustriennb_NO
dc.titleKunnskapsoverføring- en vei til økt sikkerhetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway