Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅsbu, Tor-Erik
dc.date.accessioned2014-09-24T08:47:51Z
dc.date.available2014-09-24T08:47:51Z
dc.date.issued2014-09-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221392
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractDette studiet har hatt som formål å belyse nyutdannede politibetjenters håndtering av bevæpnede oppdrag, samt studere hvordan politiorganisasjonen legger til rette for at nyutdannede skal kunne håndtere bevæpnede oppdrag på en tilfredsstillende måte. Når politistudenter starter i jobb forventes det imidlertid at de inngår i minstebemanningen og deltar i bevæpnede oppdrag på lik linje med mer erfarne politibetjenter. Dette til tross for at de har langt mindre erfaring. Studiet har tatt utgangspunkt i Krukes (2013) faseinndeling av kriser (forberedelsesfase, akuttfase og etterfase) for å synliggjøre de ulike fasene av et bevæpnet oppdrag. Fasene er satt inn i en bow-tie modell som belyser hvordan proaktive og reaktive barrierer har innvirkning på håndteringen. Rammefaktorer er gitt plass for å vise hvordan økonomi og ressurser direkte kan påvirke alle fasene av et bevæpnet oppdrag. Det er lagt vekt på et utvidet krisebegrep, der kriser kan forstås som en sirkulær prosess. Dette gjelder også for bevæpnede oppdrag, der det første bevæpnede oppdraget er en forberedelse til det neste. Læring, risikovurdering og risikostyring er vektlagt gjennom alle fasene, slik at en kan høste best mulig erfaring fra trening til oppdrag og fra et oppdraget til et annet. Samtidig er det fokusert på viktigheten av at en forbereder seg til nye oppdrag, istedenfor at en fokuserer for mye på de oppdragene som allerede har vært. Teorien om læring er i hovedsak hentet fra Sommer, Braut og Njås (2013) læringsmodell som er spesielt tilpasset læring i nødetatene, mens teorien om risikovurdering og risikostyring bl.a. er hentet fra Rausland og Utne (2011), Rake (2012) og Rake og Njå (2009). Problemstillingen er besvart gjennom bruk av kvalitativ metode som et casestudie. Empirien er innhentet fra intervjuer av syv nyutdannede og to ledere ved henholdsvis Kristiansand politistasjon (Agder politidistrikt) og Haugesund politistasjon (Haugaland og Sunnhordland politidistrikt), direkte observasjoner, egne erfaringer og dokumentstudier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectpolitinb_NO
dc.subjectrisikovurderingnb_NO
dc.subjectrisikopersepsjonnb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectberedskapnb_NO
dc.subjectkrisernb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectbevæpnede oppdgragnb_NO
dc.titleNår øvelse blir virkelighet : nyutdannede politibetjenter i bevæpnede oppdragnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber124nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge