Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkoie, Silje
dc.date.accessioned2014-10-06T09:51:03Z
dc.date.available2014-10-06T09:51:03Z
dc.date.issued2014-05-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223139
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractTittel: Læreres opplevelse av elever med atferdsvansker. En kvalitativ studie hvor lærere reflekterer over hvordan de opplever det å arbeide med elever med atferdsvansker. Tema/Bakgrunn: Ungdommer med atferdsvansker gir daglige utfordringer i ungdomsskolen. Det har vært vanskelig å utvikle effektiv behandling og tiltak for ungdommer med atferdsvansker. De sliter med problemer som er svært marginaliserte og stigmatiserende, ved å være på siden av samfunnet fordi de ofte mislykkes på skolen, i jobb, sosialt, emosjonelt og ekskluderende(Psykologitidsskiftet, 2007). Ved siden av familien, er skolen den viktigste arenaen for ungdommene. Lærerne er rollemodeller og sentrale voksne i de unges liv. På bakgrunn av dette er fokuset rettet mot atferdsvansker og lærer i ungdomsskolen. Hensikt og mål: Masteroppgaven tar for seg lærernes opplevelse av elever med atferdsvansker. Målet med oppgaven er å få en bedre innsikt i hvordan lærerne opplever elever med atferdsvansker i ungdomsskolen. Selv om dette er en liten studie, håper jeg at mine funn vil oppfordre de som leser masteroppgaven til å reflektere over de utfordringene og seirene jeg har dokumentert. Problemstilling: Hovedproblemstilling for oppgaven er: Hvordan lærere opplever det å arbeide med elever som har atferdsvansker? Videre er det tre under problemstillinger: Hvordan definerer lærerne atferdsvansker? Hvordan opplever lærerne sin relasjon til elever med atferdsvansker? Hvordan opplever lærerne sin egen kompetanse i forhold til elever med atferdsvansker? Metode: For å få empiri til oppgaven, har det blitt valgt en kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Det har blitt gjennomført fem intervjuer av lærere i ungdomsskolen. Teorien i oppgaven har blitt hentet fra flere fagområder for å belyse empirien. Resultater og funn: Lærerne som har blitt intervjuet opplever ungdomsskoleelever som krevende og utfordrende. De mener selv at de kunne hatt mer kompetanse på feltet, fordi det til tider er vanskelig å stå i problematikken. Likevel gir de uttrykk for at de ”ser” den enkelte ungdommen og ikke bare problemene, samt at lærerne opplever de får best relasjon til elevene med atferdsvansker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectatferdsvanskernb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectrisikofaktorernb_NO
dc.subjectrelasjonnb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.titleLæreres opplevelse av elever med atferdsvanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway