Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMalin, Winum
dc.date.accessioned2014-10-06T12:26:28Z
dc.date.available2014-10-06T12:26:28Z
dc.date.issued2014-05-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223192
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractStudenter av sosialfag forberedes til arbeidslivet gjennom utdanning. Befring-utvalget (NOU 2009: 8) påpeker mangler ved barnevernspedagog- og sosionomutdanninger og påpeker behov for bedre kompetanse i begge utdanningene. Noen emner som blir fremhevet av Befring-utvalget er profesjonelt skjønn, kommunikasjon og samtale. Et av tiltakene som blir tilrådet er kvalifisert veiledning (NOU 2009: 8). Masteroppgaven er et teoretisk studium av hva vi kan lære av ulike tilnærminger til veiledning i sosialfaglig arbeid med vekt på profesjonelt skjønn og samtaleferdigheter. Veiledningsmodellene som blir undersøkt er løsningsfokusert tilnærming (LØFT), mesterlære og handlings- og refleksjonsmodellen. Veiledning etter LØFT innebærer at veisøkeren blir oppfordret til «selvstendig» refleksjon rundt profesjonelt skjønn og samtaleferdigheter ved at veilederen bruker av ulike metoder i samtalen. Endring av tankemønster er også sentralt i LØFT. Veiledning etter LØFT legger vekt på kompetanseområdene Befring-utvalget har definert som etisk kompetanse og kommunikativ kompetanse, og forvaltningskompetanse. I mesterlære jobber veisøkeren mot å imitere veilederens ferdigheter. Veilederen har fagkompetanse i feltet det veiledes innenfor. Veiledning er preget av praksisnærhet. Veilederen forklarer veisøkeren bakgrunnen for sine refleksjoner. I forbindelse med Befring-utvalgets kompetanseområder, vil det ligge til rette for at veisøkeren kan utvikle kommunikativ kompetanse og forvaltningskompetanse. Veisøkeren kan utvikle etisk kompetanse, men de refleksjoner som er grunnlaget for kompetansen er kopiert av veilederen. Veiledning etter handlings- og refleksjonsmodellen legger vekt på refleksjon rundt veisøkerens praktiske yrkesteori, og gjennomføring av planlagte praktiske oppgaver. Forholdet mellom veileder og veisøker er prioritert, og ivaretatt ved bruk av meta-kommunikasjon. Veiledning etter handlings- og refleksjonsmodellen belyser kompetanseområdene kommunikativ kompetanse, etisk kompetanse og forvaltningskompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.titleVeiledning og kompetanse i sosialfaglig arbeidnb_NO
dc.title.alternativeCounselling and competence in social worknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway