Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMangen, Anne
dc.contributor.authorKristiansen, Marie
dc.date.accessioned2014-01-06T07:54:34Z
dc.date.accessioned2014-10-14T09:06:52Z
dc.date.available2014-01-06T07:54:34Z
dc.date.available2014-10-14T09:06:52Z
dc.date.issued2013-01
dc.identifier.citationMangen, A.; Kristiansen, M. (2013) Tekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse. Norsk pedagogisk tidsskrift, 97(1):52-62nb_NO
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223685
dc.description.abstractDigitale tekster har en rekke egenskaper som gjør dem forskjellige fra trykte tekster, og som kan innvirke på leseforståelsen. Forskning på digital lesing har særlig fokusert på kognitiv belastning ved hypertekst-lesing, og lesing av sammensatte tekster ut fra et semiotisk og/eller (sosio)kognitivt paradigme. I denne artikkelen vil vi framheve et underteoretisert aspekt ved digitale tekster, nemlig det at alle tekster på skjerm – både sammensatte (multimodale; som består av ulike modaliteter, som skriftspråklig tekst, bilde, film, grafikk, lyd etc.) og skriftlige («ikke-sammensatte» eller «monomodale», altså som kun består av skriftspråklig tekst) – er latent og/eller eksplisitt dynamiske, til forskjell fra den trykte tekstens permanens og uforanderlighet. Med henvisning til relevant teori og empiriske studier på feltet reflekterer vi omkring implikasjonene av en slik latent foranderlighet for leseforståelse på skjerm.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjecttekstlesingnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectleseforståelsenb_NO
dc.subjectdigitale teksternb_NO
dc.subjecthypertekst-lesingnb_NO
dc.titleTekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelsenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2014-01-06T07:54:55Z
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber52-62nb_NO
dc.source.volume97nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin980387


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel