dc.contributor.author | Karlsen, Anna Cecilia | |
dc.contributor.author | Larsen, Gunn-Anne | |
dc.date.accessioned | 2014-10-16T12:52:28Z | |
dc.date.available | 2014-10-16T12:52:28Z | |
dc.date.issued | 2014-05-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/224039 | |
dc.description | Master's thesis in Service management | nb_NO |
dc.description.abstract | Formål: Vi ønsket å undersøke sammenhengen mellom fenomenene kunnskapsdeling, Organizational Citizenship Behavior (heretter kalt OCB), empowerment, jobbtilfredshet og mestring blant lærere i Rogaland fylkeskommune.
Teoretisk bakgrunn: Vi har sett på teorien til fenomenene kunnskapsdeling, OCB og job outcomes. Teorien predikerer flere sammenhenger mellom fenomenene, og leder til denne studiens hypoteser. Vi tror at høy grad av OCB er positivt relatert til kunnskapsdeling og at kunnskapsdeling er positivt relatert til begrepene og de underliggende dimensjonene i job outcomes. Dette er studiens hypoteser.
Design/metode: Vår studie har et deskriptivt design. Vi samlet inn data via en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant lærere ved videregående skoler i Rogaland Fylkeskommune. I denne innhentet vi data om Organizational Citizenship Behavior (herunder dimensjonene «hjelpsomhet», «pliktoppfyllenhet», «sportsånd», «påpasselighet» og «engasjement»), «kunnskapsdeling», «empowerment» (her under dimensjonene «betydning», «kompetanse», «selvbestemmelse» og «innflytelse»), samt «jobbtilfredshet» og «mestring». Spørsmålene ble hentet fra godt validert studier innenfor disse områdene. Vi hadde 256 respondenter.
Resultater: Etter at dataene var analysert, testet vi vår modell og våre hypoteser med enkel og multippel regresjonsanalyse. Resultatene av analysene viser at det var en signifikant positiv sammenheng mellom dimensjonen «hjelpsomhet» i «OCB» og «kunnskapsdeling» som avhengig variabel. Videre fant vi en signifikant positiv sammenheng mellom «kunnskapsdeling» og «empowerment», «jobbtilfredshet» samt «mestring». Vi fant at dimensjonene «innflytelse» og «betydning» i «empowerment» begrepet hadde en sterk signifikant positiv effekt av «kunnskapsdeling». Det samme gjaldt «jobbtilfredshet». Vår studie ga støtte til hele syv av studiens elleve hypoteser etter gjennomførte regresjonsanalyser. Da teorien rundt job outcomes var kompleks, og vår modell var streng, valgte vi å teste om der var en direkte effekt mellom «hjelpsomhet» og job outcomes. Her fant vi blant annet at 17 % av all opplevd «betydning» er en direkteeffekt av «hjelpsomhet».
Implikasjoner: Studien har en rekke implikasjonsmuligheter for teori, ledelse og fremtidig forskning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014; | |
dc.subject | OCB | nb_NO |
dc.subject | Organizational Citizenship Behavior | nb_NO |
dc.subject | knowledge sharing | nb_NO |
dc.subject | knowledge management | nb_NO |
dc.subject | job outcomes | nb_NO |
dc.subject | empowerment | nb_NO |
dc.subject | learning | nb_NO |
dc.subject | job satisfaction | nb_NO |
dc.subject | job performance | nb_NO |
dc.subject | coping | nb_NO |
dc.subject | mastery | nb_NO |
dc.subject | serviceledelse | nb_NO |
dc.title | Påvirker grad av Organizational Citizenship Behavior (OCB) ansattes opplevelse av kunnskapsdeling i organisasjonen, og hvordan påvirker det job outcomes? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | nb_NO |