Er det sammenheng mellom grad av lederutdanning og mestringsforventning, engasjement, autonomi samt bruk av forskning og teori hos skoleledere? Og hvilken rollen spiller leders personlighet i forhold til mestringsforventning?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224043Utgivelsesdato
2014-05-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker om lederutdanning kan relateres til skoleleders grad av engasjement, autonomi og mestringsforventning (inndelt i syv dimensjoner). Videre undersøkes det hvorvidt ledere med lederutdanning benytter seg mer av teori og forskning i sitt daglige arbeid enn de uten. Det ble også undersøkt hvorvidt personlighetstrekkene emosjonell stabilitet og engasjement har en sammenheng med mestringsforventning.
Studien er basert på svar fra 94 respondenter på en frivillig spørreundersøkelse blant alle lederne i den offentlige videregående skolen i Rogaland.
Analysene viser ingen signifikante sammenhenger mellom den uavhengige variabelen lederutdanning og de avhengige variablene engasjement, autonomi og mestringsforventning. Multippel regresjonsanalyse viser at de uavhengige variablene emosjonell stabilitet og ekstraversjon har en signifikant effekt på mestringsforventning knyttet til dimensjonen administrativ ledelse. Videre har ekstraversjon en signifikant effekt på mestringsforventning knyttet til dimensjonene pedagogisk ledelse og trivsel.
Beskrivelse
Master's thesis in Service management
Utgiver
University of Stavanger, NorwaySerie
Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;