Show simple item record

dc.contributor.authorTysland, Liv Irene
dc.date.accessioned2014-10-16T13:02:15Z
dc.date.available2014-10-16T13:02:15Z
dc.date.issued2014-05-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224043
dc.descriptionMaster's thesis in Service managementnb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøker om lederutdanning kan relateres til skoleleders grad av engasjement, autonomi og mestringsforventning (inndelt i syv dimensjoner). Videre undersøkes det hvorvidt ledere med lederutdanning benytter seg mer av teori og forskning i sitt daglige arbeid enn de uten. Det ble også undersøkt hvorvidt personlighetstrekkene emosjonell stabilitet og engasjement har en sammenheng med mestringsforventning. Studien er basert på svar fra 94 respondenter på en frivillig spørreundersøkelse blant alle lederne i den offentlige videregående skolen i Rogaland. Analysene viser ingen signifikante sammenhenger mellom den uavhengige variabelen lederutdanning og de avhengige variablene engasjement, autonomi og mestringsforventning. Multippel regresjonsanalyse viser at de uavhengige variablene emosjonell stabilitet og ekstraversjon har en signifikant effekt på mestringsforventning knyttet til dimensjonen administrativ ledelse. Videre har ekstraversjon en signifikant effekt på mestringsforventning knyttet til dimensjonene pedagogisk ledelse og trivsel.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseries
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectserviceledelsenb_NO
dc.subjectskolenb_NO
dc.subjectlederutdanningnb_NO
dc.subjectmestringsforventningnb_NO
dc.subjectengasjementnb_NO
dc.subjectautonominb_NO
dc.subjectpersonlighetnb_NO
dc.titleEr det sammenheng mellom grad av lederutdanning og mestringsforventning, engasjement, autonomi samt bruk av forskning og teori hos skoleledere? Og hvilken rollen spiller leders personlighet i forhold til mestringsforventning?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway