Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Maren Nyborg
dc.date.accessioned2014-10-22T08:36:37Z
dc.date.available2014-10-22T08:36:37Z
dc.date.issued2014-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224249
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractDette er en kvalitativ undersøkelse hvor jeg analyserer 51 tilsynsrapporter etter tilsynsbesøk i fosterhjem. For å belyse problemstillingen har jeg foretatt en tekstanalyse blant tilsynsrapportene fra en kommune. Rapportene er fordelt på 9 tilsynspersoner og 13 barn. Hensikten med undersøkelsen er å synliggjøre om barns egne synspunkter kommer frem i det skriftlige materiellet. I den sammenheng benytter jeg meg av flere perspektiver som synliggjør viktigheten med å lytte, anerkjenne og involvere barnet. Ved å analysere rapportene ser jeg hvem som sier hva, hvordan dette fremkommer i tilhørende tilsynsrapporter og hvordan tilsynspersonen dokumenterer barnets situasjon i fosterhjemmet. Ut fra rapportenes innhold kan det fremkomme at det kan være et behov for videre oppfølging og støtte til noen av forsterfamiliene. Det er i denne sammenheng dokumentert at dette fremkommer fra fosterforeldre og i liten grad er vurdert ut fra barnets ståsted. Undersøkelsen viser at barn i liten grad blir hørt i situasjoner det kan være formålstjenlig. Ut fra rapportene kan det vurderes at barna i mindre grad blir spurt om tema som kan være vanskelige – da særlig barns opplevelse av å være barn i fosterhjem og deres behov for støtte og oppfølging knyttet til denne situasjonen. En kan ut fra rapportene vurdere at barnet blir spurt om synspunkter om forhold som gjelder trivsel på skolen, sammen med venner og i deres ulike fritidsaktiviteter. Det blir også spurt hvorvidt barnet trives i fosterhjemmet, men det fremkommer ikke tydelig fra rapportene hvorvidt barnet blir bedt om å utdype dette forholdet eller om de svarer bekreftende på enkeltstående spørsmål. I det perspektivet kan det i enkelte rapporter være uklart hvilken stemme som blir gjengitt. Hovedfokus for oppgaven er å undersøke om man åpner for deltakelse og involvering i samtaler med barnet og om deres synspunkter fremkommer i rapportene etter tilsynsmøter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2014;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.subjecttilsynspersonnb_NO
dc.subjectoppfølgingnb_NO
dc.subjectbarneperspektivnb_NO
dc.subjecttillitnb_NO
dc.subjectfosterhjemnb_NO
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.titleOppfølging av barn i fosterhjem: en studie av hvordan barns synspunkter dokumenteres i det skriftlige arbeidet etter tilsynsbesøk.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway