Konkurentanalyse
Abstract
Hensikten med oppgaven har vært å undersøke og beskrive konkurransestrategier hos utvalgte aktører i etter - og videreutdanningsmarkedet i Norge, og hvordan disse strategiene forventes å påvirke konkurranseintensiteten i markedet. Dette er en bevisst avgrensning av oppgaven, hvor vi har valgt å studere den 5 faktoren i Porters teori (5 forces) om konkurranseanalyser. Denne faktoren skal forteller noe om konkurranseintensiteten mellom eksisterende bedrifter i en bransje, og følgelig er aktørenes konkurransestrategier sentrale.
På bakgrunn av problemstillingen har vi gjennomført en studie av dokumenter (dokumentundersøkelse), som er en kvalitativ metode, for å finne tekster som inneholdt informasjon om skolenes posisjon på 12 utvalgte konkurransefaktorer. Vi vil i den forbindelse gjøre oppmerksom på at vi er klar over at det finnes flere faktorer, men vi har avgrenset oppgaven til å gjelde disse. Det teoretiske rammeverket her er hentet fra (De Wit, B & Meyer, R., “Components of a business system”, kap. 5, s. 237). Utvalget består for øvrig av 9 skoler som tilbyr etter- og videreutdanning i det norske markedet. I den forbindelse foretok vi et strategisk utvalg, dvs. valgte aktører som vi mener tjener formålet best mulig. I det videre analysearbeidet benyttet vi en VRIO analyse (Barney, 1999) som har til hensikt å identifisere skolenes konkurransefortrinn. Konkurransefaktorene (12 stk.) som ga de enkelte aktørene fortrinn er videre drøftet, og til slutt gitt en samlet vurdering av i hvilken retning konkurransestrategien peker. Her har vi trukket inn Porters (1980) teori om generiske konkurransestrategier.
Resultatet viser at flertallet av aktørene i vårt utvalg har en differensieringsstrategi. Dette gjelder aktører som NTNU, NHH, BI, NKS, PROBANA Business School og Harvard Extention School. Blant disse ser vi at konkurranseintensiteten innen fagområdet økonomi og ledelse er økende. Dette skyldes i hovedsak skolenes (NHH, BI, NKS, PROBANA Business School og Harvard Extention School) produkttilbud innenfor samme nisje. Med andre ord blir aktørene flere innenfor samme produktområde, og noen med relativt like konkurransestrategier. Spesielt NHH, BI og PROBANA som søker å innta en ledene posisjon innfor økonomi og ledelse. Dette betyr at aktørene vil ha mindre mulighet for å øke priser og oppnå høyere profitt. NKS og Harvard Extention School har allikevel en mye bredere produktportefølje, og det antas at de totalt sett er noe mindre konkurranseutsatt.
Description
Master's thesis in Executive MBA