Relasjonene som satte dype spor: Narrativ analyse av historier fra oppveksten til ungdom som har avbrutt videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2409417Utgivelsesdato
2016-05-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Årsaker til at ungdom ikke fullfører videregående skole, er mange og sammensatte. Tidligere forskning viser at skoleavbrudd ofte skyldes en negativ utvikling som startet tidlig i livet. Den unges oppvekst og hjemmeforhold, faglige ferdigheter og engasjement, er av betydning. Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke hendelser som har hatt betydning tidligere i livet, og konsekvenser disse har hatt for skolegangen. Ni ungdommer, som har avbrutt videregående opplæring, ble intervjuet. Hensikten med studien var å identifisere belastninger slik at tiltak kan iverksettes tidig for å kunne forebygge frafall fra videregående skole. Studien hadde en holistisk narrativ tilnærming. Analysen identifiserte 10 unike historier som var preget av konfliktfylte familierelasjoner, lite mestring i ungdomsalder, samt utrygghet på skolen som følge av mobbing og lærevansker. Studien finner at ungdommenes vanskelige relasjoner til foreldre, medelever og lærere har satt spor som kan ha sammenheng med at de avbrøt videregående skole. Forebyggende tiltak må derved iverksettes tidlig i barns leveår.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences