Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAas, Randi Wågø
dc.contributor.authorMæland, Linda Horne
dc.date.accessioned2016-09-21T13:24:43Z
dc.date.available2016-09-21T13:24:43Z
dc.date.issued2016-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2409417
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractÅrsaker til at ungdom ikke fullfører videregående skole, er mange og sammensatte. Tidligere forskning viser at skoleavbrudd ofte skyldes en negativ utvikling som startet tidlig i livet. Den unges oppvekst og hjemmeforhold, faglige ferdigheter og engasjement, er av betydning. Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke hendelser som har hatt betydning tidligere i livet, og konsekvenser disse har hatt for skolegangen. Ni ungdommer, som har avbrutt videregående opplæring, ble intervjuet. Hensikten med studien var å identifisere belastninger slik at tiltak kan iverksettes tidig for å kunne forebygge frafall fra videregående skole. Studien hadde en holistisk narrativ tilnærming. Analysen identifiserte 10 unike historier som var preget av konfliktfylte familierelasjoner, lite mestring i ungdomsalder, samt utrygghet på skolen som følge av mobbing og lærevansker. Studien finner at ungdommenes vanskelige relasjoner til foreldre, medelever og lærere har satt spor som kan ha sammenheng med at de avbrøt videregående skole. Forebyggende tiltak må derved iverksettes tidlig i barns leveår.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectskoleavbruddnb_NO
dc.subjectlivshistoriernb_NO
dc.subjectnarrativernb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectfamilieproblemernb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectlærevanskernb_NO
dc.titleRelasjonene som satte dype spor: Narrativ analyse av historier fra oppveksten til ungdom som har avbrutt videregående skolenb_NO
dc.title.alternativeThe relations that left deep traces: A narrative analysis of stories by high school dropoutsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Basic medical, dental and veterinary science disciplines: 710nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge