dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Bakgrunn: Kunnskap om hvordan skolebarn opplever egen helse og livskvalitet kan gi verdifull forståelse av barnas behov, og er av særlig interesse i det helsefremmende arbeidet. Barn og unges fysiske aktivitetsnivå minker betraktelig i overgangen fra barn til ungdom. Skolebaserte intervensjoner for å øke fysisk aktivitet har vist en rekke positive effekter, men det mangler kunnskap om hvordan barnas helserelaterte livskvalitet påvirkes.
Hensikt: Beskrive norske 5.klassingers helserelaterte livskvalitet, samt undersøke hvordan livskvaliteten påvirkes av en skolebasert intervensjon med 60 minutter daglig fysisk aktivitet.
Metode: Hovedstudien var en randomisert kontrollert intervensjonsstudie for skoleåret 2014-15. Utvalget var 445 elever fra femte årstrinn på ni ulike skoler i Stavanger kommune. Skolene var tilfeldig fordelt i fem intervensjonsskoler og fire kontrollskoler. Intervensjonen innebar daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i skolen. Spørreskjemaet KIDSCREEN-27 ble brukt for å kartlegge skolebarnas egenvurderte helse og livskvalitet før og etter intervensjonen.
Resultat: Effekt av intervensjonen målt i endring i livskvalitetsdimensjonene viste at intervensjonsskolene (M= 0,53; SD=10,35) skåret høyere enn kontrollskolene (M= -2,5; SD= 10,36) i dimensjonen sosial støtte og venner (p = 0,007). Skolebarna i intervensjonsskolene som skåret lavest på sosial støtte og venner før intervensjonen hadde størst positiv endring (M= 7,37; SD= 9,23) på sosial støtte og venner sammenlignet med dem som skåret lavest på sosial støtte og venner i kontrollskolene (M= 3,47; SD= 6,97) (p = 0,003). Måling av helserelatert livskvalitet for hele utvalget viste at jentene skåret gjennomsnittlig 6,3% høyere enn guttene i livskvalitetsdimensjonen skolemiljø baseline (p = 0,001). Skolebarna som var undervektige skåret gjennomsnittlig 8,4 % høyere enn de normalvektige i dimensjonen psykisk velvære (p = 0,04). Skolebarna med høyest aerob utholdenhet skåret gjennomsnittlig 16,8 % høyere i livskvalitetsdimensjonen fysisk velvære enn dem med lavest aerob utholdenhet (p < 0,001). Aerob utholdenhet samvarierte med fysisk velvære for gutter (r = 0,21; p < 0,05), men ikke for jenter.
Konklusjon: Funn fra studien antyder at skoleintervensjonen med 60 minutter fysisk aktivitet daglig har positiv effekt på skolebarnas sosiale velvære. Guttene i studien opplever lavere skoletrivsel enn jentene. Funnet understreker behov for mer fokus på gutters trivsel i grunnskolen. Høyere aerob utholdenhet er assosiert med høyere fysisk velvære i studien, og indikerer at fysisk form er viktig for livskvaliteten.
Nøkkelord: helserelatert livskvalitet, KIDSCREEN, barn, aerob utholdenhet, vekt, fysisk aktivitet, skoleintervensjon. | nb_NO |