Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNatlandsmyr, Inger Karin
dc.date.accessioned2016-09-21T13:53:30Z
dc.date.available2016-09-21T13:53:30Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2409454
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn: Kunnskap om hvordan skolebarn opplever egen helse og livskvalitet kan gi verdifull forståelse av barnas behov, og er av særlig interesse i det helsefremmende arbeidet. Barn og unges fysiske aktivitetsnivå minker betraktelig i overgangen fra barn til ungdom. Skolebaserte intervensjoner for å øke fysisk aktivitet har vist en rekke positive effekter, men det mangler kunnskap om hvordan barnas helserelaterte livskvalitet påvirkes. Hensikt: Beskrive norske 5.klassingers helserelaterte livskvalitet, samt undersøke hvordan livskvaliteten påvirkes av en skolebasert intervensjon med 60 minutter daglig fysisk aktivitet. Metode: Hovedstudien var en randomisert kontrollert intervensjonsstudie for skoleåret 2014-15. Utvalget var 445 elever fra femte årstrinn på ni ulike skoler i Stavanger kommune. Skolene var tilfeldig fordelt i fem intervensjonsskoler og fire kontrollskoler. Intervensjonen innebar daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i skolen. Spørreskjemaet KIDSCREEN-27 ble brukt for å kartlegge skolebarnas egenvurderte helse og livskvalitet før og etter intervensjonen. Resultat: Effekt av intervensjonen målt i endring i livskvalitetsdimensjonene viste at intervensjonsskolene (M= 0,53; SD=10,35) skåret høyere enn kontrollskolene (M= -2,5; SD= 10,36) i dimensjonen sosial støtte og venner (p = 0,007). Skolebarna i intervensjonsskolene som skåret lavest på sosial støtte og venner før intervensjonen hadde størst positiv endring (M= 7,37; SD= 9,23) på sosial støtte og venner sammenlignet med dem som skåret lavest på sosial støtte og venner i kontrollskolene (M= 3,47; SD= 6,97) (p = 0,003). Måling av helserelatert livskvalitet for hele utvalget viste at jentene skåret gjennomsnittlig 6,3% høyere enn guttene i livskvalitetsdimensjonen skolemiljø baseline (p = 0,001). Skolebarna som var undervektige skåret gjennomsnittlig 8,4 % høyere enn de normalvektige i dimensjonen psykisk velvære (p = 0,04). Skolebarna med høyest aerob utholdenhet skåret gjennomsnittlig 16,8 % høyere i livskvalitetsdimensjonen fysisk velvære enn dem med lavest aerob utholdenhet (p < 0,001). Aerob utholdenhet samvarierte med fysisk velvære for gutter (r = 0,21; p < 0,05), men ikke for jenter. Konklusjon: Funn fra studien antyder at skoleintervensjonen med 60 minutter fysisk aktivitet daglig har positiv effekt på skolebarnas sosiale velvære. Guttene i studien opplever lavere skoletrivsel enn jentene. Funnet understreker behov for mer fokus på gutters trivsel i grunnskolen. Høyere aerob utholdenhet er assosiert med høyere fysisk velvære i studien, og indikerer at fysisk form er viktig for livskvaliteten. Nøkkelord: helserelatert livskvalitet, KIDSCREEN, barn, aerob utholdenhet, vekt, fysisk aktivitet, skoleintervensjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectaktiv skole
dc.titleHvordan påvirkes skolebarns helserelaterte livskvalitet av daglig fysisk aktivitet i skolen? En studie av selvopplevd helse og livskvalitet hos 5.klassinger som deltok i prosjektet Aktiv Skole i Stavanger 2014-2015.nb_NO
dc.title.alternativeChildren’s Health-related Quality of Life and the Effects of a School-based Intervention of 60 Minutes of Daily Physical Activity. The “Active School” Study 2014-2015.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Basic medical, dental and veterinary science disciplines: 710nb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge