Show simple item record

dc.contributor.authorNatlandsmyr, Inger Karin
dc.date.accessioned2016-09-21T13:53:30Z
dc.date.available2016-09-21T13:53:30Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2409454
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG Bakgrunn: Kunnskap om hvordan skolebarn opplever egen helse og livskvalitet kan gi verdifull forståelse av barnas behov, og er av særlig interesse i det helsefremmende arbeidet. Barn og unges fysiske aktivitetsnivå minker betraktelig i overgangen fra barn til ungdom. Skolebaserte intervensjoner for å øke fysisk aktivitet har vist en rekke positive effekter, men det mangler kunnskap om hvordan barnas helserelaterte livskvalitet påvirkes. Hensikt: Beskrive norske 5.klassingers helserelaterte livskvalitet, samt undersøke hvordan livskvaliteten påvirkes av en skolebasert intervensjon med 60 minutter daglig fysisk aktivitet. Metode: Hovedstudien var en randomisert kontrollert intervensjonsstudie for skoleåret 2014-15. Utvalget var 445 elever fra femte årstrinn på ni ulike skoler i Stavanger kommune. Skolene var tilfeldig fordelt i fem intervensjonsskoler og fire kontrollskoler. Intervensjonen innebar daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i skolen. Spørreskjemaet KIDSCREEN-27 ble brukt for å kartlegge skolebarnas egenvurderte helse og livskvalitet før og etter intervensjonen. Resultat: Effekt av intervensjonen målt i endring i livskvalitetsdimensjonene viste at intervensjonsskolene (M= 0,53; SD=10,35) skåret høyere enn kontrollskolene (M= -2,5; SD= 10,36) i dimensjonen sosial støtte og venner (p = 0,007). Skolebarna i intervensjonsskolene som skåret lavest på sosial støtte og venner før intervensjonen hadde størst positiv endring (M= 7,37; SD= 9,23) på sosial støtte og venner sammenlignet med dem som skåret lavest på sosial støtte og venner i kontrollskolene (M= 3,47; SD= 6,97) (p = 0,003). Måling av helserelatert livskvalitet for hele utvalget viste at jentene skåret gjennomsnittlig 6,3% høyere enn guttene i livskvalitetsdimensjonen skolemiljø baseline (p = 0,001). Skolebarna som var undervektige skåret gjennomsnittlig 8,4 % høyere enn de normalvektige i dimensjonen psykisk velvære (p = 0,04). Skolebarna med høyest aerob utholdenhet skåret gjennomsnittlig 16,8 % høyere i livskvalitetsdimensjonen fysisk velvære enn dem med lavest aerob utholdenhet (p < 0,001). Aerob utholdenhet samvarierte med fysisk velvære for gutter (r = 0,21; p < 0,05), men ikke for jenter. Konklusjon: Funn fra studien antyder at skoleintervensjonen med 60 minutter fysisk aktivitet daglig har positiv effekt på skolebarnas sosiale velvære. Guttene i studien opplever lavere skoletrivsel enn jentene. Funnet understreker behov for mer fokus på gutters trivsel i grunnskolen. Høyere aerob utholdenhet er assosiert med høyere fysisk velvære i studien, og indikerer at fysisk form er viktig for livskvaliteten. Nøkkelord: helserelatert livskvalitet, KIDSCREEN, barn, aerob utholdenhet, vekt, fysisk aktivitet, skoleintervensjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectaktiv skole
dc.titleHvordan påvirkes skolebarns helserelaterte livskvalitet av daglig fysisk aktivitet i skolen? En studie av selvopplevd helse og livskvalitet hos 5.klassinger som deltok i prosjektet Aktiv Skole i Stavanger 2014-2015.nb_NO
dc.title.alternativeChildren’s Health-related Quality of Life and the Effects of a School-based Intervention of 60 Minutes of Daily Physical Activity. The “Active School” Study 2014-2015.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Basic medical, dental and veterinary science disciplines: 710nb_NO
cristin.fulltext


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 3.0 Norge