Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngh, Kristin
dc.contributor.authorEkroll, Cathrine Carr
dc.date.accessioned2016-09-29T08:43:50Z
dc.date.available2016-09-29T08:43:50Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2411675
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien er å kunne bidra med mer kunnskap vedrørende lederatferdens betydning for ansattes opplevelse av endring og psykologiske kontrakters bidrag til å forklare hvorfor det er slik. Hensikten et at lederen i bedriften skal kunne forstå, forme og forutse ansattes atferd og ha en bedre forutsetning for å skape en god endringsprosess. Denne studien har en kvalitativ tilnærming, hvor dataene er samlet gjennom semi- strukturerte intervjuer med to ulike avdelinger i to forskjellige bedrifter. Respondentene besto av totalt syv ansatte, tre fra den ene bedriften og fire fra den andre. Resultat og diskusjonsdelen belyser respondentenes opplevelse og forankres i relevant teori. I denne studien har jeg sett på hvordan lederatferd påvirker de ansattes opplevelse av gode endringsprosesser gjennom disse kjennetegnene på lederatferd: Kommunikasjon og informasjon, medvirkning og inkludering, støtte og motivasjon. Deretter ble disse kjennetegnene ved lederatferdene satt i sammenheng med oppgaveorientert, relasjonsorientert, endringsorientert og laissez-faire ledelse. Det blir så argumentert for at en blanding av oppgaveorientert, relasjonsorientert og endringsorientert ledelse var lederatferden de ansatte ønsket de hadde under endringsprosessen. En slik leder ble kjennetegnet ved, felles visjoner, medvirkning og inkludering, støttet til de ansatte, en åpen dør, god dialog, trivdes i endringen og ønsket å utvikle seg. Det siste forskningsspørsmålet om psykologiske kontrakter og dens mulighet for å påvirke motstand mot endring, viser at ledere som tar hensyn til kontraktene vil kunne ha en bedre forståelse, forventning og mulighet for å forutse ansattes atferd. Dette kan være med å redusere brudd på kontraktene, minimere usikkerhet knyttet, øke motivasjonen og forpliktelsen knyttet til endringen og dermed minimere sjansene for negativ motstand mot denne. Studien konkluderer med at lederatferd påvirker de ansatte gjennom ulike kjennetegn ved atferden deres, og at ledere som fokuserer på gode psykologiske kontrakter også øker muligheten for at de ansattes opplever en ønsket lederatferd under endringer. Den ønskede lederatferden kan fjerne usikkerhet, øke motivasjonen, involveringen og forpliktelsene knyttet til prosessen. Ved å fokusere på psykologiske kontrakter kan lederen oppfylle ønskene om lederatferd og på den måten i tillegg skape en forståelse og endre sin virkelighetsoppfatning. Lederen ser endringen i andre perspektiv enn sitt eget og endrer individet, ikke gruppene slik modellene ofte gjør.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectendringsprosessnb_NO
dc.subjectlederatferdnb_NO
dc.subjectpsykologiske kontrakternb_NO
dc.subjectinformasjonnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectusikkerhetnb_NO
dc.subjectforpliktelsernb_NO
dc.subjectforventningernb_NO
dc.titleLederatferd og psykologiske kontrakter i en endringsprosess - En kvalitativ studie av lederatferdens betydning for ansattes opplevelse av endringsprosessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel