Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Kristine
dc.date.accessioned2016-09-29T11:47:02Z
dc.date.available2016-09-29T11:47:02Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2411848
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractI denne studien ser jeg nærmere på klarspråk. Klarspråk er et språkpolitisk arbeid som tradisjonelt har handlet om å forbedre kommunikasjonen mellom det offentlige og landets innbyggere. Klarspråk er korrekt, klart og brukertilpasset språk som skal bidra til at mottakeren finner det de trenger, forstår det de finner og kan bruke det de finner til å gjøre det de skal. Hensikten med denne studien er å undersøke hvilken betydning klarspråk har i internkommunikasjonen i organisasjoner. Studien har en kvantitativ tilnærming, og Skatteetaten er benyttet som case. Skatteetaten er en stor offentlig organisasjon, med mange ansatte. Skatteetaten har over lengre tid arbeidet med klarspråk. Et eksperimentelt studie er anvendt for å undersøke betydningen klarspråk har i interne tekster ment for alle ansatte. Gjennom analyse og diskusjon av hypoteser kommer det frem at tekster skrevet med klarspråk oppleves å ha en bedre struktur av respondenter i hele organisasjonen enn tekster som ikke er skrevet med klarspråk. Det er også enklere å forstå innholdet i en tekst skrevet med klarspråk, og språket oppleves som bedre å lese. I studien kommer det frem at klarspråk påvirker hvor relevant respondenten anser innholdet i en tekst for å være. Dersom informasjonen blir presentert i klarspråk oppleves denne informasjonen som mer relevant enn når informasjonen ikke blir presentert i klarspråk. Studien konkluderer med at klarspråk kan ha stor betydning for internkommunikasjon i organisasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectklarspråknb_NO
dc.subjectinternkommunikasjonnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectkunnskapnb_NO
dc.titleSpråk og internkommunikasjon i organisasjoner - en casestudie om klarspråk i Skatteetatennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel