Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLandråk, Ingrid Elisabeth
dc.date.accessioned2016-09-29T12:06:36Z
dc.date.available2016-09-29T12:06:36Z
dc.date.issued2016-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2411884
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractFormål og problemstilling Oppgaven har som formål å diskutere hvordan organisasjoner kan legge til rette for direkte medvirkning i teknologiske endringsprosesser. For å kunne si noe om dette ble det gjennomført en casestudie av direkte medvirkning i Styrk. I det instrumentelle og det institusjonelle perspektivet kan tilnærming til direkte medvirkning forstås forskjellig. I perspektivene tas det utgangspunkt i fire elementer som er sentrale å studere for å finne svar på problemstillingen. I det instrumentelle perspektivet er formell normativ struktur og kompetanse viktig, mens tillit og læring er viktig i det institusjonelle perspektivet. Forskningsspørsmålene relaterer seg til de fire elementene, og belyses gjennom teori og empiri. Teorien danner referanserammen for diskusjonen. Studiens problemstilling; Hvordan ble direkte medvirkning utformet og praktisert ved gjennomføringen av Styrk i Sandnes Sparebank? Struktur, metode og analyse Problemstillingen relaterer seg til Styrk, og videre er det arbeidet med teorien for å gi et innhold til hva dette betyr. Forfatteren har komt fram til fire ulike elementer som er av betydning for direkte medvirkning i teknologiske endringsprosesser. I en teknologisk endringsprosess hvor en er avhengig av systemteknisk kompetanse er sammensetningen av teamene avgjørende for hvordan de vil fungere. Samtidig vil også tillitsforholdene og læringsaspektet være av betydning for gjennomføringen og direkte medvirkning. De fire elementene; formell normativ struktur, kompetanse, tillit og læring er sentrale for direkte medvirkning, og dannet grunnlaget for analysen og drøftingen. Elementene var med på å gi en bedre forståelse for målsettingen med direkte medvirkning i teknologiske endringsprosesser. Etter å ha analysert og drøftet de fire sentrale elementene for direkte medvirkning, kunne forfatteren diskutere hvordan organisasjoner kan legge til rette for direkte medvirkning i teknologiske endringsprosesser. For å finne svar på forskningsspørsmålene og problemstillingen ble åtte ansatte fra Sandnes Sparebank dybdeintervjuet. Intervjuene dannet sammen med teorien grunnlaget for det emiriske materialet. Sammen med dybdeintervjuene ble det også brukt dokumenter, artikler og spørreundersøkelser fra gjennomføringen av Styrk for å finne svar på problemstillingen. Resultater og funn Hvordan det legges til rette for direkte medvirkning er av betydning for gjennomføringen av en teknologisk endringsprosess. Organisasjonsstrukturen er avgjørende for hvordan ansatte opplever direkte medvirkning, og kompetansen er avgjørende for hvem som får delta i prosessen. Tillit må opparbeides over tid, og effekten kan være tillit på kryss og tvers som igjen har effekt på adferden til ansatte. En teknologisk endringsprosess gjør at ansatte lærer mye nytt om systemer, og dette er med på å gi organisatorisk læring. Samtidig erfarte ansatte en personlig utvikling som igjen opplevdes som motiverende. Resultatene og funnene ble drøftet med utgangspunkt i det instrumentelle og institusjonelle perspektivet. Funnene viser at det kan være hensiktsmessig å benytte seg av deler fra begge perspektivene når en skal gjennom en teknologisk endringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectMekanisk og organisk medvirkningnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectdirekte medvirkningnb_NO
dc.subjectteknologiske endringsprosessernb_NO
dc.subjectformell normativ strukturnb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.subjecttillitnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectinstrumentelt perspektivnb_NO
dc.subjectinstitusjonelt perspektivnb_NO
dc.subjectmekanisk og organisk medvirkningnb_NO
dc.titleDirekte medvirkning i teknologiske endringsprosessernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge