Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrantzen, Anna
dc.date.accessioned2016-10-12T07:55:33Z
dc.date.available2016-10-12T07:55:33Z
dc.date.issued2016-05-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414394
dc.descriptionMaster's thesis in Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractHvis vi ser rundt oss, de eneste objekter som ikke er designet av mennesker er laget av naturen, og det er kun naturens objekter som ikke behøver konstante modifiseringer. Alt i det daglige rundt oss er laget i ekteskap av form og funksjon. Design og nytenking er de to drivere for utviklingen. En blir forbauset å se på Youtube.com hvordan «IDEO Shopping Cart Project» effektiviserer noe så enkelt og vanlig som en handlekorg. Sluttproduktet er ikke mindre fascinerende enn selve prosessen av gruppe interaksjon mot målet. Hva er det som driver ide dannelse hos individer? Hvordan kan en ide dannelse prosess styres? Hvordan oppnådd kunnskap lagres, brukes og videreutvikle individuelt og kollektivt? Alle disse spørsmål er relevante for å kunne drive en vellykket organisasjon som skal være bedre i morgen enn i dag. Innovasjons guru, David M. Kelly, påstår at alle mennesker er innovative så sant kreativitet og læring er oppfordret og satt sammen i en strukturert kontrollert prosess. Hvor ofte har vi hørt på diverse arbeidsplasser «du trenger ikke å finne på kruttet på nytt, sånn gjør vi det bare her»? Hvor lenge ønsker vi medarbeidere å trenge oss på med våre effektiviserings forslag om ledelse ikke ser at bedriften er inngrodd i gamle rutiner? Og hvordan er vår individuell og organisasjons læring vekst om vi ikke prøver å gjøre noe velutprøvd på en bedre måte? Ofte kommer det en åpenbaring når kundene våre går over til mer innovative konkurrenter som har prioritert å satse på kunnskap, men da er det allerede for sent. Jobben med kunnskap er vellykket kun når denne gjennomføres kontinuerlig. Samt kunnskapsledelse må ha en strategi som bør være sammenfallende med selskapets konkurranse strategi. Ved å bruke min arbeidsgiver, teknologi utviklings selskap 2TD Drilling, som et eksempel prøver jeg i denne oppgaven å studere fenomenet av kunnskapsledelse i en kunnskapsorganisasjon i praksis. Bedriften har satset på å jobbe med kontinuerlig forbedring ved å engasjere alle ansatte og trekke inn eksterne spesialister i kunnskaps faget. Det er ikke mulig å generalisere resultater av denne studie, men det er mulig å projisere noen av tiltak implementerte hos 2TD Drilling på andre organisasjoner. Det er tatt ut et kritisk utvalg av kilder til teori delen, da fenomenet av læringsorganisasjoner er nok så ny, men samtidig er et meget populært tema. Det ble brukt en kvalitativ metode gjennom semi-intervjuer med tilfeldige ansatte i case bedriften, med beskrivelse av selve intervju gjennomføring og analyse og tolkning av resultater.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectkunnskapnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectorganisasjonnb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.titleLearning to learn in a learning organization.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge