Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Ole Andreas
dc.contributor.authorRygg, Geir Helge
dc.date.accessioned2016-10-13T12:44:10Z
dc.date.available2016-10-13T12:44:10Z
dc.date.issued2016-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2415045
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementnb_NO
dc.description.abstractKommunene har gjennom kommunal beredskapsplikt ansvaret for befolkningens sikkerhet og trygghet. Gjennom kommunens helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse (helhetlig ROS) blir uønskede hendelser som kan ramme befolkningen identifisert. Ved at kommunen setter inn tiltak for å hindre eller redusere konsekvensene hvis uønskede hendelser inntreffer, så reduseres risikoen. Tilsynet skal kontrollere om kommunenes oppfølging av beredskapsplikten er forsvarlig og tilstrekkelig for å ivareta kravene til et systematisk samfunnssikkerhets og beredskapsarbeid. Problemstillingen i oppgaven ser på om det er forhold ved tilsynet som oppfølgingsmekanisme som kan forbedres. Dette på en slik måte at det sikrer at kommunenes helhetlig ROS fungerer etter hensikten. Gjennom intervjuer med informanter hos kommunene, fylkesmannen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap samt Justis og beredskapsdepartementet har jeg undersøkt om det kan være svikt i kritiske forhold i tilsynet, og om disse i så fall kan forbedres. Dette innsamlede datamateriale har blitt analysert gjennom å benytte Demings styringshjul som er en strukturert fremgangsmåte med fire faser som har kontinuerlig forbedring i fokus. Nasjonale føringer for tilsynsutøvelsen viser til systemrevisjon som metode, og med det kontroll av hvordan kommunene følger opp det systematiske arbeidet med helhetlig ROS. Det er ikke tilsynet sin oppgave å kontrollere funksjonaliteten til ulike tiltak som kommunen har satt inn mot uønskede hendelser. I motsetning til denne tankegang er en forventning fra kommunene om at tilsynet også ser på de praktiske utfordringene som kommunene står ovenfor. Styrken i det funksjonsbaserte regelverket blir avdempet ved at det ikke er åpnet for dialog gjennom tilsynsutøvelsen. Dette på grunn av de begrensninger som er lagt for tilsynsutøvelsen gjennom føringene for systemrevisjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.subjectkommunal beredskapspliktnb_NO
dc.subjecthelhetlig ROSnb_NO
dc.subjectfylkesmannennb_NO
dc.subjectDemings styringshjulnb_NO
dc.subjectfunksjonsbasert reguleringnb_NO
dc.subjecttilsynsmetodikknb_NO
dc.subjectavviknb_NO
dc.subjectstandardnb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsystemrevisjonnb_NO
dc.subjecttilsynnb_NO
dc.subjectcompliancenb_NO
dc.subjecteffectivenessnb_NO
dc.titleTilsyn som oppfølgingsmekanisme for å sikre at kommunenes risiko- og sårbarhetsanalyse fungerer etter hensikten (helhetlig ROS)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel