Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrandsdal, Einar Kristoffer
dc.contributor.authorTeigen, Anita
dc.date.accessioned2017-04-21T08:17:50Z
dc.date.available2017-04-21T08:17:50Z
dc.date.issued2017-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440231
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractTema for denne studien er lederutvikling i barnehagen. Formålet har vært å få svar på problemstillingen «lederutvikling i barnehagen – hvorfor og med hvilken virkning?» Temaet er aktuelt knyttet til at flere undersøkelser konkluderer med at de pedagogiske lederne i barnehagen mener at ledelse som fag har vært en mangel i barnehagelærerutdanningen. Studien har tatt utgangspunkt i en privat barnehage som gjennomførte et lederutviklingsprogram i 2014. Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode basert på intervju, og har intervjuet fem pedagogiske ledere, styrer for og eier av barnehagen. Resultatene viser at grunnen til at lederutviklingsprogrammet ble satt i gang, er todelt. Den ene grunnen knyttes til et ønske om å heve den enkelte leders lederkompetanse, samt å bidra til en egenutvikling og refleksjon rundt egen rolle som leder. Den andre grunnen handler om å få kartlegge lederteamets styrker og svakheter, og på denne måten utvikle et bedre og mer reflektert lederteam. Oppgaven konkluderer med at det er et tydelig behov hos de pedagogiske lederne i barnehagen for lederutvikling tilknyttet rollen som pedagogisk leder. Det kan synes som denne barnehagen har oppnådd målet sitt med dette lederutviklingsprogrammet: Deltakerne i lederutviklingsprogrammet har gjennomgått en egenutvikling og en helt klar bevisstgjøringsprosess knyttet til lederrollen i barnehagen. De pedagogiske lederne gir også klare tilbakemeldinger om at et slikt lederutviklingsprogram har vært en styrke knyttet til lederteamet i barnehagen, og til hverandres forståelse av hver enkelt sine styrker og svakheter, og hvordan de påvirker hverandre i gruppen. Det kan virke som det at lederutviklingsprogrammet var særlig tilpasset barnehage, samt at kursholder selv var barnehagelærer, var en medvirkende årsak til at denne barnehagen har gjennomført et vellykket lederutviklingsprogram. Det trekkes i resultatene frem at lederutviklingsprogrammet var praksisnært og gjenkjennbart i forhold til eget arbeidssted.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;
dc.subjectLæringnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectlederutviklingnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectbarnehagelærerutdanningnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectmellomlederrollennb_NO
dc.subjectpedagogisk ledernb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.subjectkompetanseutviklingnb_NO
dc.titleLederutvikling i barnehagen - hvorfor og med hvilken virkning?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel