Hvilke perspektiver på kvalitet vektlegger medisinske pasienter etter innføring av triageteam i akuttmottak?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2447075Utgivelsesdato
2017-04-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Akuttmottak karakteriseres av høyt pasientvolum, høy kompleksitet og uforutsigbarhet. En utfordring er at inntaket av pasienter ikke kan reguleres, dermed kan kvalitet på sykepleie og behandling bli truet. Forskning på akuttmottak de siste tiårene har hovedsakelig fokusert på effektivisering og sikkerhet, mens lite forskning er blitt gjort fra et pasientperspektiv. Innføring av legeledet triageteam som tiltak kan bedre kvaliteten på helsetjenester pasienten mottar og redusere liggetid i akuttmottaket.
Formål: Å kartlegge medisinske pasienters perspektiv på kvalitet etter innføring av legeledet triageteam i akuttmottak.
Teoretisk rammeverk: Kvalitet på sykepleie og behandling blir beskrevet som et multidimensjonalt konsept hvor pasientens syn på hva som er viktig i møte med helsevesenet er vesentlig, men også i hvilken grad pasientens oppfatning av kvalitet samsvarer med den subjektive betydningen av sykepleie og behandling som gis.
Metode: Denne studien er en kvantitativ studie med et deskriptivt design med bruk av spørreskjema. Data ble innsamlet fra oktober- desember 2016. Utvalget bestod av 64 medisinske pasienter som ble rekruttert ett døgn etter innleggelse via triageenheten i akuttmottak.
Resultat: Resultatene viste at oppfatningen av sykepleie og behandling kun delvis imøtekom pasientens subjektive forventninger. Det pasientene vektla høyest var den «sosiokulturelle atmosfære», samtidig var det denne subskalaen som fikk lavest verdi på oppfatning av kvalitet. Den høyeste verdi på oppfatning av kvalitet fikk «helsepersonellets individorienterte holdninger», og her samsvarer oppfatningen av kvaliteten med den subjektive betydningen. Likevel er det her det er størst spredning i svarene, noe som tyder på store individuelle forskjeller i hva pasientene mente har størst betydning for dem.
Konklusjon: Medisinske pasienter er generelt fornøyde med sykepleie og behandling de mottar i triageenheten i akuttmottak, og samsvarer delvis med de perspektivene på kvalitet som pasientene vektla. Det er allikevel potensiale for forbedring når det gjelder smertelindring, informasjon og ventetid.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences