Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHusebø, Sissel Eikeland
dc.contributor.authorAttestog, Anne Grethe
dc.contributor.authorAasen, Siri
dc.date.accessioned2017-06-27T13:34:37Z
dc.date.available2017-06-27T13:34:37Z
dc.date.issued2017-04-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447075
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Akuttmottak karakteriseres av høyt pasientvolum, høy kompleksitet og uforutsigbarhet. En utfordring er at inntaket av pasienter ikke kan reguleres, dermed kan kvalitet på sykepleie og behandling bli truet. Forskning på akuttmottak de siste tiårene har hovedsakelig fokusert på effektivisering og sikkerhet, mens lite forskning er blitt gjort fra et pasientperspektiv. Innføring av legeledet triageteam som tiltak kan bedre kvaliteten på helsetjenester pasienten mottar og redusere liggetid i akuttmottaket. Formål: Å kartlegge medisinske pasienters perspektiv på kvalitet etter innføring av legeledet triageteam i akuttmottak. Teoretisk rammeverk: Kvalitet på sykepleie og behandling blir beskrevet som et multidimensjonalt konsept hvor pasientens syn på hva som er viktig i møte med helsevesenet er vesentlig, men også i hvilken grad pasientens oppfatning av kvalitet samsvarer med den subjektive betydningen av sykepleie og behandling som gis. Metode: Denne studien er en kvantitativ studie med et deskriptivt design med bruk av spørreskjema. Data ble innsamlet fra oktober- desember 2016. Utvalget bestod av 64 medisinske pasienter som ble rekruttert ett døgn etter innleggelse via triageenheten i akuttmottak. Resultat: Resultatene viste at oppfatningen av sykepleie og behandling kun delvis imøtekom pasientens subjektive forventninger. Det pasientene vektla høyest var den «sosiokulturelle atmosfære», samtidig var det denne subskalaen som fikk lavest verdi på oppfatning av kvalitet. Den høyeste verdi på oppfatning av kvalitet fikk «helsepersonellets individorienterte holdninger», og her samsvarer oppfatningen av kvaliteten med den subjektive betydningen. Likevel er det her det er størst spredning i svarene, noe som tyder på store individuelle forskjeller i hva pasientene mente har størst betydning for dem. Konklusjon: Medisinske pasienter er generelt fornøyde med sykepleie og behandling de mottar i triageenheten i akuttmottak, og samsvarer delvis med de perspektivene på kvalitet som pasientene vektla. Det er allikevel potensiale for forbedring når det gjelder smertelindring, informasjon og ventetid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2017;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectakuttmottaknb_NO
dc.subjectkvalitet på sykepleie og behandlingnb_NO
dc.subjectpasient perspektivnb_NO
dc.subjectKUPPnb_NO
dc.subjectkvantitativ studienb_NO
dc.subjecttriageenhetnb_NO
dc.subjectintensivsykepleienb_NO
dc.subjectpasientperspektivnb_NO
dc.titleHvilke perspektiver på kvalitet vektlegger medisinske pasienter etter innføring av triageteam i akuttmottak?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal