Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveterås, Ragnar
dc.contributor.authorSteinsholm, Simen
dc.contributor.authorNavestad, Espen Andreas
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2017-09-26T08:56:34Z
dc.date.available2017-09-26T08:56:34Z
dc.date.issued2017-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456697
dc.descriptionMaster's thesis in Financenb_NO
dc.description.abstractBransjestrukturen i Stavanger-regionen er sterkt preget av oljebransjen og utvinning står for en stor andel av verdiskapningen i regionen. Med den reduserte oljeprisen står derfor Stavanger-regionen ovenfor en utfordring. Når oljeprisen synker, reduseres verdiskapning i selskaper i og relatert til utvinningsbransjen betraktelig og mange selskaper reduserer driften, flytter på seg eller legger ned. For å opprettholde den økonomiske aktiviteten er det viktig for regionen å være en attraktiv lokasjon for nye og eksisterende selskaper. I arbeidet med å tiltrekke seg nye selskaper kan det være av interesse å se hvordan eksisterende selskaper i regionen er lokalisert. Denne oppgaven har fokus på hvor ulike selskaper, basert på bransje og størrelse, lokaliserer seg i Stavanger-regionen, og økonomiske prestasjoner til selskaper i ulike lokaliteter. Regionen er delt inn i 10 egendefinerte lokasjonskategorier basert på postnummer. Det er sett på verdier av ulike måltall for størrelse og lønnsomhet for selskapene i de ulike lokasjonene. I tillegg er det satt fokus på mulige årsaker til forskjeller i måltallene mellom de ulike lokasjonene. Det er brukt klynge- og agglomerasjonsteori for å analysere hvordan lokasjonsvalg påvirker selskapers økonomiske prestasjoner. Både deskriptiv statistikk og økonometriske analyser er benyttet for å finne og forklare interessante sammenhenger og generelle funn. Resultatene i oppgaven har vist at det er relativt ulik bransjestruktur i de forskjellige lokasjonskategoriene. Flere av lokasjonene er som ventet sterkt preget av petroleumsnæringen, spesielt næringsområdet Forus. Både bransjestruktur og agglomerasjon har vist seg å ha en betydelig påvirkning på selskapenes måltall. Selskaper i lokasjoner preget av lønnsomme bransjer, med mange store selskaper og mange ansatte, gjør det i gjennomsnitt bedre enn selskaper i lokasjoner med mindre økonomisk aktivitet. Det er spesielt interessant å se de betydelige agglomerasjonseffektene i regionen. Disse effektene kan fungere som en tiltrekningskraft for eventuelle nye selskaper som vurderer å etablere seg i lokasjoner i Stavanger-regionen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectfinansnb_NO
dc.titleSelskapers lokalisering i Stavanger-regionennb_NO
dc.title.alternativeThe localization of firms in the region of Stavangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal