Show simple item record

dc.contributor.advisorTveterås, Ragnar
dc.contributor.authorSteinsholm, Simen
dc.contributor.authorNavestad, Espen Andreas
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2017-09-26T08:56:34Z
dc.date.available2017-09-26T08:56:34Z
dc.date.issued2017-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456697
dc.descriptionMaster's thesis in Financenb_NO
dc.description.abstractBransjestrukturen i Stavanger-regionen er sterkt preget av oljebransjen og utvinning står for en stor andel av verdiskapningen i regionen. Med den reduserte oljeprisen står derfor Stavanger-regionen ovenfor en utfordring. Når oljeprisen synker, reduseres verdiskapning i selskaper i og relatert til utvinningsbransjen betraktelig og mange selskaper reduserer driften, flytter på seg eller legger ned. For å opprettholde den økonomiske aktiviteten er det viktig for regionen å være en attraktiv lokasjon for nye og eksisterende selskaper. I arbeidet med å tiltrekke seg nye selskaper kan det være av interesse å se hvordan eksisterende selskaper i regionen er lokalisert. Denne oppgaven har fokus på hvor ulike selskaper, basert på bransje og størrelse, lokaliserer seg i Stavanger-regionen, og økonomiske prestasjoner til selskaper i ulike lokaliteter. Regionen er delt inn i 10 egendefinerte lokasjonskategorier basert på postnummer. Det er sett på verdier av ulike måltall for størrelse og lønnsomhet for selskapene i de ulike lokasjonene. I tillegg er det satt fokus på mulige årsaker til forskjeller i måltallene mellom de ulike lokasjonene. Det er brukt klynge- og agglomerasjonsteori for å analysere hvordan lokasjonsvalg påvirker selskapers økonomiske prestasjoner. Både deskriptiv statistikk og økonometriske analyser er benyttet for å finne og forklare interessante sammenhenger og generelle funn. Resultatene i oppgaven har vist at det er relativt ulik bransjestruktur i de forskjellige lokasjonskategoriene. Flere av lokasjonene er som ventet sterkt preget av petroleumsnæringen, spesielt næringsområdet Forus. Både bransjestruktur og agglomerasjon har vist seg å ha en betydelig påvirkning på selskapenes måltall. Selskaper i lokasjoner preget av lønnsomme bransjer, med mange store selskaper og mange ansatte, gjør det i gjennomsnitt bedre enn selskaper i lokasjoner med mindre økonomisk aktivitet. Det er spesielt interessant å se de betydelige agglomerasjonseffektene i regionen. Disse effektene kan fungere som en tiltrekningskraft for eventuelle nye selskaper som vurderer å etablere seg i lokasjoner i Stavanger-regionen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectfinansnb_NO
dc.titleSelskapers lokalisering i Stavanger-regionennb_NO
dc.title.alternativeThe localization of firms in the region of Stavangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal