Hva er gode arbeidsmetoder på veien ut i arbeidslivet via tiltaksprogram?
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke arbeidsmetoder som ligger til grunne i jobbkonsulentenes arbeid med å motivere og engasjere deltakere som deltar i tiltaksprogram ut i arbeid. Finnes det en felles forståelse av hva som driver prestasjon og motivasjon på veien ut i arbeidslivet blant disse konsulentene og deres tilhørende bedrifter? For arbeidssøkere som trenger mer hjelp enn NAV kan tilby, er det mulighet for å delta i tiltaksprogram som er hensiktsmessig for å få deltakeren ut i arbeid. Konsulentenes arbeid sammen med deltakeren skal sørge for at deltakeren ikke bare kommer seg ut i arbeid, men at deltakeren også holder seg der over lengre tid. Det har vært ønskelig å undersøke hvilke tanker som ligger til grunne i det daglige arbeidet med å motivere og engasjere deltakere slik at programmet oppleves hensiktsmessig for deltakeren. Det var ønskelig å undersøke hvordan arbeidsmetodene kan styrke deltakerens motivasjon og hvilke arbeidsmetoder konsulentene anser som motiverende for deltakeren.
Det teoretiske grunnlaget for denne studien bygger på litteratur og forskning om motivasjonsteori i arbeidslivet, men også studier som tar for seg motivasjon for dem som har falt utenfor arbeidslivet. Det er ønskelig å se hvordan valgte arbeidsmetoder og forståelser samsvarer med moderne motivasjonsteori.
Det er benyttet et kvalitativ forskningsdesign med intervju for å besvare oppgavens forskningsspørsmål. Det er blitt gjennomført intervju med jobbkonsulenter fra ulike bedrifter som leverer tiltaksprogram til NAV. Data er analysert og presentert ut i fra oppgavens forskningsspørsmål. Resultater er så drøftet ut i fra relevant teori som omhandler motivasjonsteori. Resultatene viser at valgte arbeidsmetoder i stor grad er påvirket av kravene som settes i kravspesifikasjon fra NAV. Valgte arbeidsmetoder bør i følge konsulentene fremme mestring, selvbestemmelse og anerkjennelse via individuell oppfølgning. Dette er også behov som i stor grad fremheves i kravspesifikasjon fra NAV. Forståelsen av hva som bør ligge til grunne i kravspesifikasjon fra NAV samsvarer med konsulentenes meninger og erfaringer rundt hva det er som er avgjørende for at deltakerne skal oppleve programmet som hensiktsmessig og motiverende for å nå målet om ordinært arbeid. Funn viser at kravene som settes i kravspesifikasjon fra NAV, bedriftenes valgte arbeidsmetoder og konsulentenes oppfatning om hva det er som fungerer samsvarer i høy grad med motivasjonsteori.
Description
Master's thesis in Strategy and management