Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelvik, Jon Tømmerås
dc.contributor.authorKarlsen, Lasse
dc.date.accessioned2017-10-05T12:48:28Z
dc.date.available2017-10-05T12:48:28Z
dc.date.issued2017-06-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458744
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementnb_NO
dc.description.abstractDen erfaringsbaserte master oppgaven har dreid seg om å vurdere sikkerhetsstyring som tilfredsstillende regulering av skipsfart hvor det tas i bruk innovasjoner og ny teknologi med mulig ukjent risiko. Bakgrunnen for dette er at tradisjonelle erfaringsbaserte detaljregler ikke er egnet til å bidra til sikkerhet mot ukjente hendelser som kan følge av et høyt utviklingstempo hvor innovasjoner og ny teknologi tas i bruk. Særlig ikke i en næring som er ganske ekstremt detaljstyrt. Oppgaven kan ha generisk verdi siden krav til internkontrollforskriften som gjelder for landbasert virksomhet under arbeidstilsynet og 4 departementer i Norge tildels er reaktiv og at ny «disruptive» teknologi drøftes i alle sektorer. De fleste skip skal ha sikkerhetsstyring ved at ansvarlig rederi og det enkelte skip skal ha tilpassede systemer for kontroll med sikkerheten. Ordningene er i Norge hjemlet i Skipssikkerhetsloven og forskrift om sikkerhetsstyringssystem for skip og flyttbare innretninger, men gjelder formelt sett bare driftsfasen selv om Skipssikkerhetsloven ikke har slik begrensning. For å avklare om sikkerhetsstyring, enten slik loven krever eller i en tilpasset form, kan være egnet har både skipsfartens tradisjoner, utvikling av samfunnets styring av risiko, teoretisk utvikling i fagfeltet og empiri vært gjenstand for undersøkelser. Tolking av selve lov- og forskriftsverket er gitt stor plass. Oppgaven viser at det eksisterende system for sikkerhetsstyring av skip er mangelfullt i forhold til sikkerhetsstyring i planleggings- og byggefasen. Det er heller ikke klare for å sikre at reder inkluderer sikkerhetsutfordringer som er drøftet prosjekterings og byggefasen inkluderes i sikkerhetsstyringen i driftsfasen. Generelt er hele regelsystemet både politikken for Skipssikkerhetsloven av 2007, de gjeldende forskrifter og regler slik de fremkommer i SOLAS og ISM koden ikke godt innrettet på håndtering av risiko knyttet til innovasjoner og ny teknologi. Det samme gjelder den historiske ballast og vesentlige prinsipper om standardløsninger, detaljkrav og å unngå nasjonale særkrav. [...]nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectnovel designnb_NO
dc.subjectny teknologinb_NO
dc.subjectukjent risikonb_NO
dc.subjectrisikoanalysenb_NO
dc.subjectsikkerhetsstyringnb_NO
dc.subjectinnovasjonnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.titleSikkerhetsstyring og risiko ved innovasjon og ny teknologinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal