dc.contributor.advisor | Selvik, Jon Tømmerås | |
dc.contributor.author | Karlsen, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2017-10-05T12:48:28Z | |
dc.date.available | 2017-10-05T12:48:28Z | |
dc.date.issued | 2017-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2458744 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management | nb_NO |
dc.description.abstract | Den erfaringsbaserte master oppgaven har dreid seg om å vurdere sikkerhetsstyring som tilfredsstillende regulering av skipsfart hvor det tas i bruk innovasjoner og ny teknologi med mulig ukjent risiko. Bakgrunnen for dette er at tradisjonelle erfaringsbaserte detaljregler ikke er egnet til å bidra til sikkerhet mot ukjente hendelser som kan følge av et høyt utviklingstempo hvor innovasjoner og ny teknologi tas i bruk. Særlig ikke i en næring som er ganske ekstremt detaljstyrt. Oppgaven kan ha generisk verdi siden krav til internkontrollforskriften som gjelder for landbasert virksomhet under arbeidstilsynet og 4 departementer i Norge tildels er reaktiv og at ny «disruptive» teknologi drøftes i alle sektorer.
De fleste skip skal ha sikkerhetsstyring ved at ansvarlig rederi og det enkelte skip skal ha tilpassede systemer for kontroll med sikkerheten. Ordningene er i Norge hjemlet i Skipssikkerhetsloven og forskrift om sikkerhetsstyringssystem for skip og flyttbare innretninger, men gjelder formelt sett bare driftsfasen selv om Skipssikkerhetsloven ikke har slik begrensning. For å avklare om sikkerhetsstyring, enten slik loven krever eller i en tilpasset form, kan være egnet har både skipsfartens tradisjoner, utvikling av samfunnets styring av risiko, teoretisk utvikling i fagfeltet og empiri vært gjenstand for undersøkelser. Tolking av selve lov- og forskriftsverket er gitt stor plass.
Oppgaven viser at det eksisterende system for sikkerhetsstyring av skip er mangelfullt i forhold til sikkerhetsstyring i planleggings- og byggefasen. Det er heller ikke klare for å sikre at reder inkluderer sikkerhetsutfordringer som er drøftet prosjekterings og byggefasen inkluderes i sikkerhetsstyringen i driftsfasen. Generelt er hele regelsystemet både politikken for Skipssikkerhetsloven av 2007, de gjeldende forskrifter og regler slik de fremkommer i SOLAS og ISM koden ikke godt innrettet på håndtering av risiko knyttet til innovasjoner og ny teknologi. Det samme gjelder den historiske ballast og vesentlige prinsipper om standardløsninger, detaljkrav og å unngå nasjonale særkrav.
[...] | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | novel design | nb_NO |
dc.subject | ny teknologi | nb_NO |
dc.subject | ukjent risiko | nb_NO |
dc.subject | risikoanalyse | nb_NO |
dc.subject | sikkerhetsstyring | nb_NO |
dc.subject | innovasjon | nb_NO |
dc.subject | sikkerhetsledelse | nb_NO |
dc.subject | risikostyring | nb_NO |
dc.title | Sikkerhetsstyring og risiko ved innovasjon og ny teknologi | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |