Gjennomføringen av Stavangerbarnehagen – styrernes opplevelser.
Master thesis
View/ Open
Date
2017-06-14Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1436]
Abstract
I denne oppgaven er formålet å undersøke: Hvordan beskriver styrere arbeidet med gjennomføringen av prosjektet Stavangerbarnehagen, og hvilken betydning kan deres opplevelser ha for gjennomføringen?
Formålet med problemstillingen er å se nærmere på hvordan opplevelsene til styrerne påvirker ledelsen av- og gjennomførelsen av prosjektet Stavangerbarnehagen.
Prosjektet «Stavangerbarnehagen» er et sentralt bestemt prosjekt, og har som mål at alle barnehager i Stavanger kommune stiller med lik kvalitet innenfor fire kompetansefelt. relasjonskompetanse, språkkompetanse, interkulturell kompetanse og tidliginnsats kompetanse.
Jeg vil se på hvordan styrere i barnehagene som deltar på Stavangerbarnehagen beskriver sine egne opplevelser i en gjennomføring. Og hvilke ledelsesfunksjoner som ifølge intervjuene er sentrale.
Det empiriske materialet i oppgaven er basert på intervjuer med seks styrere. Alle seks jobber i skrivende stund med gjennomføringen av prosjektet.
Resultatet av denne studien viser at alle styrerne mener at barnehagen har gjennom prosjektet fått en ny bevissthet av sin rolle, er reflekterte og større kompetanse innenfor de fire kompetansesøylene som er fokuset i Stavangerbarnehagen.
Det legges stor vekt på at møtevirksomhet er det fremste verktøyet barnehagene har for å arbeide inn den nye kompetansen. Samtidig har styrere måttet håndtere motstand fra personalgruppen, og opplevd egne frustrasjoner rundt for lite ressurser og at prosjektet i sin helhet krever mye.
Description
Master's thesis in Change management