Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBransdal, Einar Kristoffer
dc.contributor.authorLorentzen, Bjørn Sebastian
dc.date.accessioned2017-10-10T12:50:56Z
dc.date.available2017-10-10T12:50:56Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459466
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractDenne kvalitative studiens utgangspunkt var problemstillingen; hvordan utformet Bouvet Rogaland en strategi for å skape vekst i et nedgangsmarked - og hvordan ble strategien implementert? For å besvare dette blir det formulert 4 forskningsspørsmål: 1) Hvilke strategiske tiltak ble valgt, og hvilke strategiperspektiv lå til grunn? 2) I hvilken grad samsvarte den utvalgte strategien med den eksisterende Human Resource Management-praksisen? 3) I hvilken grad har Bouvet utviklet endringskapasitet gjennom prosessen? 4) Hvilken betydning har Bouvet sitt medarbeiderskap hatt på endringsprosessen? Det teoretiske rammeverket innleder med ulike tilnærminger og perspektiver på strategi, og deretter teori om Human Resource Management (HRM), som videre kobles med strategiteori. Deretter blir endringskapasitet presentert, samt ulike verktøy for å skape oppslutning og gjennomføring av endringsprosesser. Teorikapittelet avslutter med å presentere begrepet medarbeiderskap. Studien finner prisnedsettelse av tjenester i bytte mot lengre kontrakter, og en strategi om å beholde de ansatte i vanskelig tider, som de sentrale strategiske tiltakene. En kostnadslederskapsstrategi lå til grunn for disse tiltakene, hvor det overordnede formålet var å bruke nedgangsmarkedet til å posisjonere seg til å utnytte en differensieringsstrategi når markedet tok seg opp. I tillegg finner denne studien at HRM-praksisene ble nedprioritert på kort sikt som en følge av de strategiske tiltakene, men i et lengre perspektiv viste det seg som tilretteleggende for mer fokusert arbeid med de menneskelige ressursene, spesielt i forbindelse med kompetanseløft og strategisk rekruttering. Studien viser videre at nedgangsmarkedet var en sentral, styrende faktor i endringsarbeidet, noe som førte til oppslutning om endringen. Samtidig førte dette til at verdien i erfaringene de ansatte fikk gjennom prosessen ble redusert. Sett i sammenheng med funn som viser en kultur og struktur som distanserer seg fra rutiner og bruk av historikk i møte med nye endringer, tyder ikke funnene på at Bouvet har utviklet en endringskapasitet på bakgrunn av endringen. Avslutningsvis blir det avdekket at medarbeiderskapet i Bouvet førte til en bred ansvarsfordeling utover de ansattes formelle oppgaver. Dette påvirket videre endringsprosessen ved at de ansatte kom med vesentlige innspill underveis, og støttet hverandre på en samlende måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.subjectorganisasjonsendringnb_NO
dc.subjectHuman Resource Managementnb_NO
dc.subjectnedgangsmarkednb_NO
dc.subjectendringskapasitetnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleUtvikling av en ny organisasjonsstrategi som svar på et marked i nedgang – et casestudie av omstillingsprosessen i IT-selskapet Bouvet Rogaland.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel