Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangvik, Elen
dc.date.accessioned2017-10-11T09:05:40Z
dc.date.available2017-10-11T09:05:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459567
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne studien er behovsdrevet innovasjon i offentlig sektor i Norge. Formålet er å identifisere hvilke innvirkninger en behovsdrevet anskaffelsesprosess kan ha på offentlig sektor. Bakgrunnen for oppgaven er regjeringen sin økte satsing på bruk av brukerdrevet innovasjon som virkemiddel for å effektivisere prosesser i offentlig sektor. Satsingen kommer som et forsøk på å begrense den økte ressursknappheten Norge vil oppleve i årene fremover, som en konsekvens av befolkningsvekst og en nedgang i tilgjengelige ressurser. Studien er et kvalitativt casestudie og belyser følgende problemstilling: «Hvilke innvirkninger kan behovsdrevet innovasjon ha i offentlig sektor?». For å svare på problemstillingen ble det utformet 3 forskningsspørsmål basert på relevant teori innen innovasjon, offentlig sektor, endring og ledelse. For å dannet et datagrunnlag ble det benyttet kvalitativ metode, og et semistrukturert intervju. Flere dokumenter knyttet til anskaffelsen ble også analysert og benyttet for å besvare problemstillingen. Det ble intervjuet tre ansatte fra Gjesdal Kommune og én ansatt fra Eurotech Computer Services AS. Funnene fra undersøkelsene viste at bruk av brukerdrevet innovasjon krever flere endringer på et organisatorisk plan i offentlig sektor. Blant annet ble det avdekket av caseenheten ikke hadde en klar strategi for bruk av innovasjon. Funn viste at det er klare fordeler ved å ha en slik strategi, blant annet at det gjør det enklere å forankre og implementere endring i offentlig sektor. Videre viste funn at implementering av endring krever mer av leder i offentlig sektor enn i privat sektor, da styringskrefter gjør at leder i offentlig sektor har mindre autoritet hos de ansatte. Studien viste også at offentlig sektor kan dra nytte av å involvere ansatte mer i anskaffelsesprosesser. Det vil være fordelaktig for de ansatte, slik at de føler seg som viktige bidragsytere, samtidig som at det er viktig for offentlig sektor å bruke de ressursene de har tilgjengelige. Å introdusere ansatte for endring gjennom å involvere de, kan også være en måte å skape aksept for endring i offentlig sektor. Avslutningsvis så ga studien indikasjoner på at både privat og offentlig sektor foretrekker en behovsdrevet anskaffelsesprosess fremfor en tradisjonell anskaffelsesprosess, og ønsker å adoptere denne som en fast arbeidsmetodikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectinnovasjonnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectoffentlig sektornb_NO
dc.subjectoffentlige anskaffelsernb_NO
dc.subjectleannb_NO
dc.titleBehovsdrevet innovasjon i offentlig sektornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel