Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNitter, Marianne
dc.contributor.authorGunstad, Kathrine
dc.contributor.authorHakvaag, Tonje Catrin
dc.date.accessioned2017-10-11T10:48:49Z
dc.date.available2017-10-11T10:48:49Z
dc.date.issued2017-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459609
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å diskutere på hvilken måte strukturelle rammeverk, i form av regler og prosedyrer, kan påvirke piloters risikohåndtering. Med dette utgangspunktet utformet vi følgende problemstilling: På hvilken måte påvirker vindbegrensningene pilotenes risikohåndtering i cockpit? Bakteppet for studien er at Widerøe i 2005 innførte absolutte vindbegrensninger ved spesielt utsatte flyplasser, der det har vært uheldige hendelser eller tilløp til hendelser. Disse begrensningene innebærer et forbud mot å gå inn for landing dersom vindstyrken i en spesifikk sektor på flyplassen overskred en definert grense. Begrensningen er gjeldende for alle piloter i Widerøe, uavhengig av pilotens erfaringsnivå eller eksponeringsraten, og bakgrunnen for denne innføringen var en periode med et stort antall hendelser forbundet med vind og turbulens på mindre flyplasser. Studiens teoretiske grunnlag baseres på organisasjonsteori, med fokus på tilnærminger for styring av atferd og sikkerhet. Forskningsdesignet er kvantitativ der en spørreundersøkelse ble administrert ut til alle operative piloter i Widerøe AS. Undersøkelsen utgjør datagrunnlaget for studien. Konklusjonen på studiens overordnede problemstilling er at vindbegrensningene kan virke inn på risikohåndteringen i cockpit, gjennom sin potensielle virkning på pilotenes risikopersepsjon. Denne innvirkningen synliggjøres gjennom kompetanse, erfaring, rom for skjønn og opplevd handlingsrom. Totalt sett har dette betydning for hvordan risiko oppfattes og håndteres. Denne påvirkningen er ikke entydig den ene eller andre retningen, men vil kunne variere. Dette har vi argumentert for at kan skyldes ulik “bagasje” hva gjelder elementer som kompetanse, erfaring og opplevd handlingsrom, så vel som våre ulike, subjektive oppfatninger av ulike forhold rundt oss. Når individer spiller en sentral rolle i produksjonen vil det alltid være variasjoner og uforutsigbarhet inne i bildet, fordi det er umulig å regulere alle forhold. Samtidig er det vanskelig, ofte umulig å forutse hvordan ulike elementer påvirker eller kan virke i samspill med hverandre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectrisikonb_NO
dc.subjectrisikohåndteringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsstyringnb_NO
dc.subjectairmanshipnb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.title“Godt innenfor vindbegrensningen, og man kan allikevel oppleve ragnarokk” - En studie om risikohåndtering i lys av absolutte grenser i Widerøe ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal