Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJore, Sissel Haugdal
dc.contributor.authorMoen, David
dc.date.accessioned2017-10-11T12:57:48Z
dc.date.available2017-10-11T12:57:48Z
dc.date.issued2017-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459719
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managment and societal safetynb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven drøftes det om safety litteratur kan anvendes forebyggende på skoleskyting. Følgende problemstilling skal besvares: Er det mulig å anvende safety teori forebyggende på security baserte fenomener som skoleskyting? For å løse dette gjennomgås den nåværende kunnskapsforståelsen som er knyttet til skoleskyting. Litteraturstudie er besluttet som metode for å forsøke innhente dette kunnskapsgrunnlaget. Ulikhetene mellom safety og security blir redegjort for, og i drøftingen settes det opp mot skoleskyting. Høypålitelige organisasjoner er et av hovedperspektivene innenfor safety som skal forhindre uønskete hendelser i en organisasjon. Besvarelsen drøfter om det eksisterer løsninger innenfor høypålitelige organisasjoner som også er nyttige for å forebygge skoleskyting. Ut ifra litteraturstudiet er skoleskyting et komplekst fenomen med flere anvendte definisjoner. Ordlyden er den samme hos alle forskerne, men det er ikke alltid samme fenomen som studeres. Det er også ingen enkeltfaktorer som er forklarende på hvorfor fenomenet oppstår, men en sammenveving av flere faktorer som påvirker hverandre i ukjent grad. Tiltakene som skal forebygge skoleskyting er gjerne beregnet for å bekjempe noen av enkeltfaktorene. Teorier knyttet til høypålitelige organisasjoner virker ikke egnet til å vurdere kvaliteten av enkelttiltak eller troverdigheten til enkeltfaktorene. Istedenfor kan høypålitelige organisasjoner være et nyttig perspektiv på hvordan en skal implementere foreslåtte tiltak, og hvordan en hele tiden skal være kritisk til den nåværende kunnskapsforståelsen. Dette kan være spesielt nyttig, siden den utløsende hendelsen er et tenkende individ som kan avvike fra den nåværende kunnskapsforståelsen. Høypålitelige organisasjoner har også andre prosesser som kan være nyttige til å forebygge skoleskyting. På et teoretisk grunnlag virker det som høypålitelige organisasjoner har elementer som kan hjelpe med å stoppe et fenomen som skoleskyting.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthøypålitelige organisasjonernb_NO
dc.subjectkriser og katastrofernb_NO
dc.subjectIntenderte handlingernb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectskoleskytingnb_NO
dc.subjectsecuritynb_NO
dc.subjectsafetynb_NO
dc.subjectkollektiv bevissthetnb_NO
dc.titleFør skuddene: Skoleskyting i et samfunnssikkerhetsperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal