Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenå, Kari
dc.contributor.authorBjørnnes, Marthe Hatle
dc.date.accessioned2017-10-12T11:28:44Z
dc.date.available2017-10-12T11:28:44Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459897
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractDen kvalitative studien ser nærmere på veiledningstilnærmingen «På gulvet» som er under utvikling ved barneverntjenesten i Sandnes. Problemstillingen er: «Hva kan «På gulvet» som en veiledningstilnærming innebære? – Implikasjoner for veilederrollen». Gjennom studien blir «På gulvet» som er en veiledningstilnærming belyst ved å se nærmere på bakgrunn for tilnærmingen, faktisk bruk og målgruppe. Studien følger utviklingen av veiledningstilnærmingen mens den utprøves og erfares av veiledere, og er av den grad eksplorativ. Studien er både hermeneutisk og fenomenologisk orientert. Den tar utgangspunkt i informanter fra den aktuelle barneverntjenesten som utvikler «På gulvet», og to fokusgrupper har blitt gjennomført. Fokusgruppeintervjuene bygger på hverandre med tanke på eller når det gjelder tema og fokus. Studien viser at det ligger en del forventninger til «På gulvet» som en aktuell veiledningstilnærming. Veiledningstilnærmingen gir veiledere en strukturert og faglig måte å organisere veiledningsforløpet på, for enklere å komme i posisjon til å bidra til endring i familien. Faktorer som fremheves er at det kreves en del kunnskap om spe- og småbarns utvikling, samspill, og risikofaktorer. «På gulvet» som veiledningstilnærming gir veilederne en opplevelse av økt struktur og større faglig kunnskap i egen forståelse i møte med familiene i den aktuelle målgruppen. «På gulvet» som tilnærming er ikke ment som et verktøy for «veilederspesialister» med videreutdanninger, men som et verktøy i de sakene der andre evidensbaserte metoder ikke skaper ønsket endring. Veiledingstilnærmingen setter fokus på begrep som veiledning og etiske verdier og holdninger i møte med den aktuelle målgruppen foreldre som har kognitive utfordringer av ulike årsaker. I dette står veilederen i etiske dilemmaer knyttet både til behovet for tilpasset hjelp over tid, sett opp mot bekymringsnivå og barnets utvikling som hele tiden gir barneverntjenesten en pekepinn på om barnets omsorgssituasjon endrer seg til det bedre. Studien viser at veilederne som har latt seg intervjuet, ønsker å tilegne seg mer kunnskap og utvikle tilnærmingen mens erfaringene utvikles.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsocial worknb_NO
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.subject"På gulvet"nb_NO
dc.subjectveiledningstilnærmingnb_NO
dc.subjectforeldre med kognitive utfordringernb_NO
dc.subjectspe- og småbarnsfamiliernb_NO
dc.title"På gulvet" - en veiledningstilnærming!nb_NO
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om bruk av veiledningstilnærmingen "På gulvet" i veiledningssaker i det kommunale barnevernet.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal