Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFosså, Kjell Tore
dc.contributor.authorBjerkestrand, Simon Brunvathne
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2017-10-13T08:44:03Z
dc.date.available2017-10-13T08:44:03Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459999
dc.descriptionMaster`s thesis in Structural engineeringnb_NO
dc.description.abstractGlidestøp er en effektiv støpeteknikk for produsering av betongkonstruksjoner som har vært i bruk i flere tiår, og har blitt vellykket gjennomført i de fleste tilfeller. Men i motsetning til tradisjonell støping, oppstår det friksjon mellom forskalingen og betongoverflaten ved bruk av glidestøp. Dersom denne friksjonen blir høy, kan det oppstå løfteriss og andre overflateskader i betongen. Denne oppgaven vil studere hvordan valgt løftefrekvens påvirker friksjonen mellom glidepanel og betong, formulert som følgende forskningsspørsmål: Hvilken effekt har løftefrekvensen ved glidestøp på friksjonen mellom glidepanel og betong? For å besvare forskningsspørsmålet ble det først foretatt en gjennomgang av relevant litteratur og tidligere forskning. Deretter ble det satt opp et laboratorieprogram, som ble gjennomført på betonglaboratoriet ved Universitetet i Stavanger. Det ble utført totalt 12 betongblandinger og 10 praktiske forsøk i glideriggen. Dette gav data til undersøkelsen som ble behandlet og analysert. For å oppnå høy validitet på resultatene ble det også kontrollert og verifisert at glideriggen har en god reproduserbarhet og at betongblandinger brukt i samtlige forsøk er tilnærmet like. Resultat fra forsøkene indikerer at glideriggen produserer like resultater, det vil si at glideriggens reproduserbarhet er tilfredsstillende. Gjennom de kvantitative prøvene av samtlige betongblandinger, er det blitt verifisert at det ikke er store variasjoner i egenskaper som kan påvirke resultat fra målinger i glideriggen. På bakgrunn av resultatene fra laboratorieforsøkene kan det konkluderes med at løftefrekvensen påvirker friksjonen mellom glidepanelet og betongoverflate i liten grad. Ettersom det er blitt brukt en konstant glidehastighet ved alle forsøkene, må løftehøyden økes dersom tidsintervall mellom hvert løft kortes ned. Det vil si at reduksjonen av friksjon man oppnår ved å løfte panelet oftere, annuleres av friksjonsøkningen som kommer av at hvert løft da blir kortere. Ingen av prøvene gav betydelig merkbare skader i betongoverflaten som var i kontakt med glidepanelet. Ettersom målt friksjon var generelt sett lav ved samtlige forsøk, kan disse resultatene bygge opp under teoriene om at det er en korrelasjon mellom høy friksjon og risiko for løfteriss.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmaterialteknologinb_NO
dc.subjectglideriggnb_NO
dc.subjectglidestøpnb_NO
dc.subjectfriksjonnb_NO
dc.subjectbyggkonstruksjonnb_NO
dc.titleGlidestøp - løftefrekvensens effekt på friksjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal