Show simple item record

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorWivestad, Are
dc.contributor.authorGjertsen, Atle
dc.date.accessioned2017-11-07T12:47:02Z
dc.date.available2017-11-07T12:47:02Z
dc.date.issued2017-05-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464654
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration: Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven var å undersøke om det er forskjeller i oppfatningen av ledelseskulturen i en multinasjonal virksomhet. Virksomheten vi undersøkte er tungt representert i regionene Norden, Storbritannia og Latin-Amerika og det var derfor naturlig å bruke disse regionene i vår undersøkelse. Virksomheten har jobbet med å utvikle en felles IT plattform (Delta–prosjektet) som skal tas i bruk i alle regioner. Vi brukte utviklingen av denne IT-plattformen som case for å belyse hvordan ledelse er utøvd og oppfattet i virksomheten. Vi studerte også hvordan lederne i case-virksomheten oppfattet ledelseselementer som kommunikasjon, motivasjon og hvordan ledelseskulturen burde være i virksomheten. Oppgaven er basert på kvalitative data og vi brukte et utvalg av Hofstede og GLOBE-prosjektet sine kulturdimensjoner som basis for undersøkelsene. Vi fant at det til dels var store forskjeller i hvordan den sentrale ledelseskulturen ble oppfattet i de ulike regionene. Våre funn samsvarer til dels med funnene til Hofstede og resultatene i GLOBE-prosjektet. Undersøkelsen vår indikerte at regionene Norden og Latin-Amerika hadde likere oppfatning av kulturdimensjonene maktavstand og kollektivisme i forhold til individualisme enn resultatene fra Hofstede og GLOBE-prosjektet. Et annet av våre funn viser at Storbritannia skilte seg enda mer fra de andre regionene enn det Hofstede og GLOBE-prosjektet fant. Våre funn viser at mens man i Storbritannia i stor grad var tilfreds med hvordan sentral ledelse ble utøvd, var man i de to andre regionene dypt frustrert over det man karakteriserte som manglende ledelse og evne til å motivere. Ut ifra våre funn mener vi at virksomheten er tjent med åpent å diskutere kulturelle forskjeller og ledelse på tvers av regionene. En ledelsesmessig implikasjon av denne oppgaven kan være å få frem en enighet om hvordan lederkulturen skal være. Videre kan man legge til rette for at virksomheten skal få en felles lederkultur eksempelvis gjennom felles lederopplæring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectGLOBEnb_NO
dc.subjectHofstedenb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectkulturnb_NO
dc.subjectledelseskulturnb_NO
dc.titleLedelse og kultur – en studie av hvordan sentral ledelseskultur oppfattes i utvalgte regioner i et multinasjonalt konsernnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderUiS / Are Wivestad og Atle Gjertsennb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal