Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHatteland, Øystein
dc.contributor.authorBerge, Hege Retterholt
dc.contributor.authorHobberstad, Veronika
dc.date.accessioned2018-09-14T10:49:13Z
dc.date.available2018-09-14T10:49:13Z
dc.date.issued2018-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562656
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractI vår masteroppgave har vi valgt å ta for oss Veronika sin arbeidsplass som er Jula Stavanger, men også med innspill fra Jula Sandnes. Med denne problemstillingen “Hvordan fylle gruppeleder rollen på en god og optimal måte med henhold til å styrke arbeidsmotivasjonen til de ansatte?” har vi sett på utfordringene en gruppeleder har i forbindelse med personal og deres motivasjon. Empirien i studien er erfaringer ansatte, ledelsen og gruppelederne har knyttet til motivasjon, trivsel og gruppelederne, samt vår egen bruksteori. Både ved hjelp av empirien og i tillegg litteraturen vi har brukt, har vi fått en bredere forståelse for hvordan ledelsen kan øke de ansattes arbeidsmotivasjon. Vi har lagt stor vekt på teoretikere som Abraham Maslow og Frederick Herzberg, og deres teori om motivasjon. Den teorien vi har tilegnet oss gjennom masterstudiet Endringsledelse gir oss en god og solid plattform rundt det temaet vi har valgt. For at vi skulle kunne svare på problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode og hentet inn data ved å gjennomføre semistrukturert intervju i Jula Sandnes og Jula Stavanger. Vi har intervjuet 22 ansatte i Jula Stavanger/Sandnes, hvor åtte er fra ledergruppen og de resterende 14 er vanlige butikkmedarbeidere. Studien bærer derfor preg av medarbeidernes syn på ledelse og motivasjon. Svarene fra intervjuene har gitt oss mange forslag til tiltak for begge varehusene. De ansatte i Jula Sandnes og Jula Stavanger har gjennom intervju gitt oss forståelse for hva motivasjon er for dem, og hvordan en gruppeleder jobber for å fremme motivasjon og trivsel. Gjennom intervjuene uttrykker de ansatte i Jula at det er mange faktorer som påvirker deres motivasjon, som blant annet mestringsfølelse, kommunikasjon og tilbakemeldinger. I denne oppgaven har vi kommet frem til at de ansattes arbeidsmotivasjon blir påvirket av mange faktorer, og at det for ledelsen er mange tiltak som kan iverksettes for nettopp det å øke motivasjonen. Vi har funnet ut at arbeidsmiljø, tilbakemeldinger/ris/ros, mestringsfølelse, kommunikasjon, tillit, ansvar og empatiske ledere er motivasjonsfaktorer ansatte ved begge avdelingene setter pris på. Flere tilbakemeldinger, mer ros, varierte og utfordrende oppgaver, bedre kommunikasjon, mer oppfølging, mer sosiale tilstelninger, gi mestringsfølelse og selvtillit hos de ansatte er de faktorene som gruppelederne bør forbedre for å øke motivasjonen til de ansatte. Vi mener at denne oppgaven kan generaliseres til sammenlignbare virksomheter hvor målet er mellomledere og deres muligheter for å øke motivasjonen hos de ansatte. Selv om denne oppgaven er skrevet spesielt til Jula, så har vi brukt generell teori om motivasjon, og tilbakemeldingene fra de ansatte bekrefter også denne teorien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2018;
dc.subjectJulanb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectmestringsfølelsenb_NO
dc.subjectrosnb_NO
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjecttillitnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectytre motivasjonnb_NO
dc.subjectindre motivasjonnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleCase-studie om gruppelederens mulighet til å øke motivasjonen hos de ansatte.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel