Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorThaule, Nina
dc.date.accessioned2018-09-14T11:09:32Z
dc.date.available2018-09-14T11:09:32Z
dc.date.issued2018-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562671
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractProblemstillingen som reises i denne studien er hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for å få til en enhetlig og lik straffesaksbehandling i alle landets politidistrikter. Det en ønsker svar på er om Nærpolitireformen er «fasiten» som skal løse alle de forventninger samfunnet og andre aktører stiller til etaten. For å besvare forskningspørsmålet har jeg søkt til ulike organisasjonsteoretiske perspektiver som alle gir ulike beskrivelser og forklaringer på virkningsmekanismene i en organisasjon. I institusjonell teori rettes fokus mot struktur og hirarkisk ledelse. I instrumentell teori vil forhold som kultur, normer og verdier være i fokus, mens en i ny-institusjonell teori forskningen opptatt av de forventninger og forpliktelser omgivelsene har til organisasjonen. I det siste teoretiske perspektivet er en opptatt av å se organisasjonen ut i fra et komplekst samspill mellom planlagte strategier, kulturelle bindinger og ulike former for indre og ytre press. I dette perspektiver er det og interesse for å se på hvordan organisasjoner oversetter, omformer og lager tilpassede varianter av nye reformidèer. De over nevnte teorier er brukt som forklaringsgrunnlag i min analyse av empirien. Sentralt i studien står forholdet mellom organisasjonsstruktur, kultur, verdier og normer. Men og forholdet til hvordan politidistriktene har tilpasset reformen til sin organisasjon er av interesse for forskningspørsmålet. Konklusjonen i studien viser at Nærpolitireformen som reformide, på selvstendig grunnlag ikke har svar på alle de utfordringer politidistriktene vil møte gjennom implementeringsprosessene. Nærpolitireformen vil i så måte måtte ses på som en idemessig representasjon av de krav og forventninger samfunnet stiller til etaten. Ansvaret for gjennomføringen av Nærpolitireformen vil således ligge i de oversettelser politidistriktene og deres ledere gjør av endringstiltakene. Dette betyr at ansvaret for utviklingen av en enhetlig og lik straffesaksbehandling vil ligge på politidistriktenes ledere.nb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2018;
dc.subjectnærpolitireformennb_NO
dc.subjectpoliti -og påtalemyndighetnb_NO
dc.subjectstraffesaksbehandlingnb_NO
dc.subjectinstitusjonellnb_NO
dc.subjectny-institusjonellnb_NO
dc.subjectkunnskapsoverføringnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectorganisasjonsteorinb_NO
dc.titleÅ forstå og forklare en reformidè sin skjebnenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel