Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGuttormsen, Gunvor
dc.contributor.authorIrmelin, Skålevik
dc.date.accessioned2018-09-14T12:34:37Z
dc.date.available2018-09-14T12:34:37Z
dc.date.issued2018-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562720
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunnen for oppgaven er en ny tekniske løsning, eInnsyn, som skal gjøre det enklere for samfunnsborgere å søke om innsyn i offentlige saksdokumenter. Den nye løsningen skulle implementeres i 121 ulike offentlige virksomheter, men flere møtte utfordringer i veien til endringen. Hvorfor? Problemstillingen ble dannet for å nærmere undersøke dette. Formålet var å svare på hva som kan skje i implementeringsfasen i tilfeller hvor innovasjoner og endringer skal gjennomføres i offentlig sektor. Problemstillingen ble derfor formulert slik: ”Hvilke organisatoriske faktorer påvirker implementeringen av tjenesten eInnsyn i utvalgte offentlige virksomheter, og på hvilke måte kan denne innsikten gi oss lærdom om innovasjon og endring i offentlig sektor?” For å svare på problemstillingen ble tre tilhørende forskningsspørsmål dannet. Forskningsarbeidet tok utgangspunkt i intervjuer med tre ulike offentlige virksomheter, som hver har hatt sine ulike implementeringsfaser av eInnsyn. Funnene fra undersøkelsene viser at faktorer som teknologi og kommunikasjon, sammen med støtte i forkant av endringen, var avgjørende for de ulike virksomhetenes implementeringsfaser. Teknologi ble sett på som en utfordring ettersom den nye tjenesten var vanskelig å integrere med de eksisterende tekniske systemene. Manglende kommunikasjon mellom iverksetterne og mottakerne av endringen, bidro til forvirring og uklare rollefordelinger, som hindret implementeringen. Læringstiltak i forkant av endringen ble derimot sett på som bidragsfult, selv om disse var konstruert av iverksetterne av endringen. Avslutningsvis ble ulike læringsmomenter presentert på bakgrunn av funnene. Disse ga forslag til tankekors videre og tok utgangspunkt i offentlig sektor, planlagte endringer og innovasjon. Konklusjonen viste til hvordan faktorene kunne påvirke endringsforløpet, samtidig som faktorene var avhengig av et fungerende samspill mellom hverandre. Organisasjonsmedlemmenes rolle som utførere av endringen var videre viktig, i rollen som utførerne av endringen Videre bør endringer som innebærer innovasjon i offentlig sektor tilrettelegge for tiltak i gjennomgående faser av implementeringsforløpet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2018;
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectinnovasjonnb_NO
dc.subjectdigitaliseringnb_NO
dc.title"Vi trodde det bare var å skru på, ikke sant?": En casestudie av innovasjon og endring i offentlig sektornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel