Fremtidens bankinstitusjon? - Blockchain-teknologiens muligheter blant ledende banker i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562746Utgivelsesdato
2018-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Bitcoin og blockchain er begreper som mot slutten av 2017 skapte enorm interesse. Mange prater om dette som potensielt revolusjonerende for dagens finansielle system. Av den grunn har den samlede bankinstitusjonen vært nødt til å ta stilling til problematikken. Denne case studien har som formål å gi innsikt i og forståelse om ledende banker i Norges aktiviteter relatert til blockchain-teknologi. I den anledning presenteres det hva bankene driver med, hvorfor dette fokuseres på, og hvordan dette faktisk utfolder seg. I denne studien har vi forsøkt å svare på følgende todelte problemstilling:
▪ P1: Hvilken formening har ledende banker i Norge om å anvende blockchain-teknologi i sin virksomhet? Hva har blitt gjort, hva gjøres nå, og hva tenkes gjort fremover i sammenheng blockchain-teknologi?
▪ P2: Hvorfor driver ledende banker i Norge med utvikling relatert til blockchain-teknologien? Hvordan utvikler bankene en forståelse for, og skaper mening i, en ny teknologi som blockchain?
For å være i stand til å foreta en hensiktsmessig analyse som grunnlag til svar på problemstillingen, har vi benyttet oss av translasjonsteori, som innebærer hvordan organisasjoner skaper mening i og oversetter en praksis inn i egen virksomhet. Med utgangspunkt i dette som overordnet teorigrunnlag, har vi diskutert bankenes handlingsmønster ut ifra instrumentelle og institusjonelle perspektiv. Etter dialog med representanter fra tre ledende banker i Norge, DNB, Nordea og Danske Bank, samt Finans Norge og finansinfrastrukturselskapet BITS, har vi kommet frem til at bankenes syn på teknologien er overveldende positivt. Bankene er i hovedsak i en kompetanseutviklings- og læringsfase, hvor det i noen grad eksperimenteres med ulike bruksområder i mindre skala. Våre funn tilsier at bankene ser store oppsider ved teknologien, men det finnes ulike eksterne faktorer som bremser utviklingen, blant annet statlige reguleringer. I tillegg har bankene opplevd press fra ulike hold, fra media, kunder og resten av banknæringen. Kompetanseutviklingen skjer i stor grad gjennom samarbeid med andre banker eller relevante eksterne aktører, og det er stor enighet om at det må utvikles en felles underliggende teknologisk infrastruktur. Disse aktivitetene har vi analysert etter henholdsvis instrumentelle og institusjonelle perspektiv, og presentert hvordan man forklare bankenes handlingsmønster ut ifra de ulike tolkningsgrunnlagene. På den ene siden kan handlingene forklares som et uttrykk for begrenset rasjonalitet, med mål om økt effektivitet og lønnsomhet. På den andre siden kan handlingene forklares gjennom bankenes ønske om å bygge og vedlikeholde legitimitet fra sine omgivelser. Dette kan bidra til å øke bankenes formlikhet, eller isomorfi. Vi har ikke tatt stilling til hvilket perspektiv vi anser som “korrekt”.
Beskrivelse
Master's thesis in Change Management