Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVåland, Terje Ingebrigt
dc.contributor.authorHøigaard, Christine
dc.date.accessioned2018-10-17T11:56:44Z
dc.date.available2018-10-17T11:56:44Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568474
dc.descriptionMaster's thesis in Business Administration: Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractMarkedet er i endring. Innenfor entreprenørene i bygg- og anleggsbransjen, ser vi at noen store selskaper har kontrollert bransjen over flere år. Det blir færre, men større aktører i markedet. Årsaken til dette er strategier om vekst og ekspansjonsteorier for å hente ut stordriftsfordeler. Resultatet av disse ekspansjonsstrategiene gjør seg utslag i selskapenes nøkkeltall. Omsetning, resultatgrad, antall ansatte og produktivitet. Denne oppgaven har tatt for seg disse nøkkeltallene til Norges største bygg- og anleggsentreprenører gjennom en tiårs periode og analysert dem opp mot ekspansjonsstrategiene de ulike selskapene har benyttet. Dette for å gjøre en kritisk vurdering av ekspansjonsstrategier i bygg og anleggsbransjen. Resultatet forteller om hvilke ekspansjonsstrategier som blir brukt og hva som er den økonomiske effekten av disse. Det er i hovedsak fokusert på tre ekspansjonsstrategier: geografisk ekspansjon, diversifisering og vertikal ekspansjon. Kildene peker på at strategiene er brukt litt om hverandre, for å møte selskapenes intensjon om kraftig vekst. Det fremkommer at den praktiske bruken av ekspansjonsteori er styrt av ytre faktorer som konjunktursvingninger, da veksten som fremkommer kan sees i sammenheng med både nedgangstider og oppgangstider. Videre er etterspørsel i markedet en trigger for vekst og ekspansjonsstrategi kan utløses av tilgangen på ressurser. Denne konklusjonen fordi det er ingen klare skiller mellom hvilken strategi som er benytter for å oppnå resultatet som fremkommer av studiet. For øvrig fremkommer det ulike fordeler og ulemper ved de forskjellige strategiene. De har også ulik effekt på nøkkeltallene. Disse indre faktorene bør vurderes opp mot de ytre faktorer som er nevnt i avsnittet ovenfor, når det skal besluttes hvilken strategi selskapet skal vektlegge for å oppnå ønsket vekst.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2018;
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectekspansjonsstrateginb_NO
dc.subjectekspansjonsteoriernb_NO
dc.titlePraktisk bruk av ekspansjonsteorier i bygg- og anleggsbransjennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel