• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prosjekt evaluering: En viktig suksessfaktor for organisasjons endring.

Aaroy, Karianne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (4.489Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2568499
Date
2018-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (Business) [266]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan prosjektevaluering kan være en kritisk suksessfaktor for organisasjonsendring. Det vil bli sett på om evaluering blir håndtert som metode, om verktøyet tilfredsstiller behovet og om en ser i organisasjonen nytteverdi av evalueringen som læring og varig verdiskapning. Forskningsspørsmålet er å undersøke hvordan prosjektevaluering kan være en kritisk suksessfaktor for organisasjonsendring.

En enkelt casestudie i Statoil benyttes for å støtte den undersøkende forskningen som grunnlag for erfaring med bruk av viktige suksessfaktorer for en endring mens den andre delen bygger på bruk av evaluering som metode. Det vil bli sett på om metoden og verktøy er tilstede, og om det er felles forståelse blant brukerne om hva som er nyttig med evaluering og hvordan deling av kunnskap organisatorisk kan sikre varig verdiskapning.

Kapittel 1 inneholder kort presentasjon av Statoil og den ene casen som ble lagt til grunn for intervjuene. Mål og delmålene for å svare på forskningsspørsmålet vil bli presentert, bakgrunn for valg av oppgaven samt de problemstillinger som en ønsker å ta opp i arbeidet.

Kapittel 2 gir en oversikt over fremskaffet teori om temaet læring, prosjektledelse, endring og endringsklarhet. Den teoretiske diskusjonen om hva litteraturen kjennetegner som avgjørende faktorer for å gjennomføre en vellykket organisasjonsendring med bruk av evalueringsresultater og gjennomføring av et prosjekt. En diskuterer også hvordan en sikrer at en lærer av vellykkede og mindre vellykkede endringer. Poenget med evalueringer er å forstå hvorfor / hvorfor ikke noe fungerte slik at en skaper varig læring og verdi med å for eksempel dele kunnskap med andre.

I Kapittel 3 presenteres de metoder som ble anvendt for å frembringe resultatene; semi-strukturert intervju og elektronisk spørreundersøkelse.

Funnene som fremkommer i Kapittel 4 viser at forskningsfunnene i stor grad støtter litteraturen. Litteraturen stemmer overens med de faktorene som har vært avgjørende både med hensyn på casen og på generelt grunnlag, som kjennskap til verktøy, bruk av evaluering og hva er gevinsten med bruk av evaluering. Forbedringspotensialet ligger muligens i å ha klare formål og forventninger til evalueringer. I vedlegg 3 tillater en å presentere et forslag til ny evalueringsmal i forbindelse med PD03- prosessen i Aris, Statoils Styrende Dokumentasjon (Imsland, 2018)

I Kapittel 5 konkluderer oppgaven at prosjektevaluering er en kritisk suksessfaktor for organisasjonsendring ved at å anerkjenne evaluering og lære av det positive og negative så vil en kunne med dette bidra til å styrke endringsklarheten som igjen vil bidra til å være en viktig suksessfaktor for organisasjonsendring. En ser at verktøy og metode er tilstede men det er et behov for å øke fokus på kvalitet, på utførelse av evaluering og sikre forståelse for hvordan en skaper varig verdi og behovet for å sikre bred læring for hele organisasjonen, og ikke bare overfladisk læring for isolerte deler i organisasjonen. Som et resultat av dette legges ved i vedlegg 3 og 4 forslag til evalueringsmal og en One-slider med formål og verdi av evaluering for Statoil. En evalueringsmal for implementering i hele organisasjonen, og et forslag til hvordan å samle, formidle / dele denne informasjonen på tvers av organisasjon - i dette tilfellet Statoil (via allerede eksisterende nettbasert system). Dette for å bidra til å forbedre evalueringselementet i alle prosjekter.
Description
Master's thesis in Business Administration: Executive MBA
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave;UIS-SV-HH/2018

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit