Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEnoksen, Elisabeth
dc.contributor.authorBojovic, Tina
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2018-11-16T11:50:28Z
dc.date.available2018-11-16T11:50:28Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573181
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et resultat av en personlig interesse for barn av førstegenerasjonsinnvandrere og deres muligheter/hindringer i det norske samfunnet. Som selv barn av førstegenerasjonsinnvandrere fra Bosnia & Hercegovina har dette gitt meg en spesiell mulighet til å sette meg inn i denne tematikken. I løpet av de siste 40-50 årene har det kommet over 200 nye nasjonaliteter til Norge. På bakgrunn av dette vil denne studien være aktuell i dagens flerkulturelle samfunn. Hensikten med oppgaven er å oppnå økt innsikt og forståelse for hvordan barn av førstegenerasjonsinnvandrere navigerer mellom to kulturer, og hvordan deres muligheter til integrasjon i det norske samfunnet blir påvirket på individ-, institusjons-, og samfunnsnivå. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er kultur og kulturell identitet, akkulturasjon, forskning på innvandrerungdom, makt sett i lys av majoritets og minoritetsperspektiv og Bronfenbrenners økologiske modell. Disse blir anvendt for å drøfte det empiriske materialet. Metoden i studiet er basert på kvalitative intervjuer. Utvalget består av ni voksne barn av førstegenerasjonsinnvandrere og informantene har bakgrunn fra åtte ulike land. Det ble gjennomført dybdeintervjuer med en biografisk tilnærming med hver enkelt informant. Funnene er kategorisert etter oppgavens tre nivåer, som igjen er knyttet til åtte undertemaer: familierelasjoner, religion, identitet, skole og barnevern, arbeidsmarkedet, idrettsorganisasjoner, massemediene og kulturelle forskjeller. Metodene som blir brukt for å analysere det empiriske materialet er temasentrert tilnærming og kritisk diskursanalyse. Analysene viser at Norge er et mulighetsrom for innvandrerungdom, men med hindringer på flere nivå. Hovedfunnene viser at familierelasjoner har en positiv innvirkning på akkulturasjonsprosessen til barn av førstegenerasjonsinnvandrere. Massemedienes og majoritetssamfunnets definisjonsmakt, opplevelser av diskriminering og ekskludering på institusjonsnivå, kravet om assimilering og antagelser om barnevernet er faktorer som har fungert som hindringer for innvandrerungdommers muligheter til integrasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesUIS-SV-IS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectsosialfagnb_NO
dc.subjectinnvandrerungdomnb_NO
dc.subjectkrysskulturelle barnnb_NO
dc.subjectflerkulturelle barnnb_NO
dc.subjectflerkulturell tilhørighetnb_NO
dc.subjectbarn av førstegenerasjonsinnvandrerenb_NO
dc.subjectkulturnb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av voksne barn av førstegenerasjonsinnvandrere i Norgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal