Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHillestad, Torgeir
dc.contributor.authorHaukli, Ida
dc.date.accessioned2018-11-16T14:24:30Z
dc.date.available2018-11-16T14:24:30Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573222
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractOndskap har lenge eksistert og er motsetningsforholdet til det gode. Vi hører stadig om krig, tortur, drap og overgrep. Begrepet ondskap kan være vanskelig å definere. Noen mener at man kan forbinde ondskap som kulturelt eller moralsk betinget. Lenge har flere ment at ondskap har vært en iboende menneskelig egenskap som ikke påvirkes av uheldige omstendigheter. Det er enighet i at ondskap eksisterer. Enkelte vil ha vanskeligheter med å beskrive et individ som ondt, men for andre vil dette være uproblematisk. Når barn utfører onde handlinger, vil det for mange være vanskelig å forstå. Enkelte stiller seg kritiske til dette, ettersom de ser på barn og unge som uskyldige og gode individer. Barn er i likhet med voksne tilbøyelig til å utføre onde handlinger. Det kan være lettere å forstå at voksne mennesker foretar seg onde handlinger og at de derav at enkelte defineres som onde. Forskjellen fra barn og voksne, er at barn ikke har fått utviklet evnen til å utvise empati og sympati. Derav er det umulig å betegne et barn som ondt individ. Oppgavens tema ble valgt for å kunne forstå gjerningsmennene i møte med fenomenet ondskap. Oppgaven vil derfor ikke ha fokus på ofrene. Utgangspunkter når mennesker i ulike faser i livet begår onde handlinger, der man forsøker å finne en årsak eller en forklaring til hvorfor barn, unge og voksne begår onde handlinger. Oppgaven tar ikke sikte på å bortforklare de som begår onde handlinger, men snarere et forsøk på å gi en økt forståelse og innsikt i hva som gjør at den enkelte foretar seg onde handlinger. Metoden som er benyttet i oppgaven er et litteraturstudie. Valget falt på den metoden på bakgrunn av oppgavens problemstilling. Teorien som er brukt, er hentet fra bøker, artikler og fra internett. Metoden ble nøye vurdert for å kunne vite om litteraturstudie som metode var den riktige fremgangsmåte for å skaffe til veie kunnskap. Drøftingsdelen tar for seg ulike forklaringer på ondskap som ble sett på som svært viktige. Konklusjonen er at ingen barn er født onde. Imidlertid finnes det både onde handlinger og onde voksne mennesker. Det er videre forklart at barn kan ha ulike sikofaktorer i livet sitt som kan føre til at de begår onde handlinger som barn eller senere som voksen. Risikofaktorene kan finnes i barnets oppvekstmiljø og ved egenskaper hos barnet selv. Videre er konklusjonen at man må se hen til de psykologiske, biologiske og de sosiale perspektivene i sammenheng for å kunne forklare hvordan et barn kan utvikle seg. Faktorene jeg kom frem til, ses på som forklaringer på hvorfor enkelte mennesker begår onde handlinger. Faktorene som er drøftet er omsorgssvikt, empati og sympati, psykiske lidelser, atferdsproblemer, sadisme, psykopati, arv og miljø, negativ sosial arv, menneskelige behov, risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer, samt tilknytning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2018;
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectsocial worknb_NO
dc.subjectondskapnb_NO
dc.titleNår mennsker begår onde handlingernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO
dc.source.pagenumber1-93nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel