En studie om anestesisykepleiers egen vurdering av kompetanse i traumemottak og deres utbytte av igangsatte kompetanseutviklende tiltak ved Stavanger Universitetssjukehus
Abstract
Helse Vest hadde den høyeste prevalensen i Norge av alvorlige skader med 15% i 2018. Som anestesisykepleiestudenter opplever vi at det er lite fokus på traumebehandling generelt i anestesiavdelingen og ved nyansettelse. Hensikten med studien var å kartlegge anestesisykepleiers vurdering av egen kompetanse under traumemottak i traumeteam, samt undersøke om de tiltak som er igangsatt av SUS fremmer kompetanseutvikling blant anestesisykepleierne. Dette sett ut ifra: Benners modell og Skaus modell, nasjonale anbefalinger for anestesiologisk praksis, Nasjonal traumeplan, lokal traumemanual og tidligere forskning. Vi ønsket å bidra til kvalitetssikring av anestesisykepleiers deltagelse i traumemottak.
Studien er en kvantitativ tversnittstudie, med selvutviklet spørreskjema. Data ble analysert med SPSS til deskriptiv statistikk, vi brukte: Gjennomsnitt, standardavvik, 95% konfidensintervall, prosent, frekvens og Cronbach´s alpha > 0,7. Populasjonen var anestesisykepleiere ansatt ved Stavanger Universitetssjukehus. Svarprosenten var 78,7% (n=59). Fire kompetanseaspekt ble identifisert ut fra litteratur: Teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter, personlig kompetanse og kompetanseutviklende tiltak. Herunder ble ti kompetansepunkter identifisert basert på relevant forskning, lokale og nasjonale anbefalinger. Deskriptiv statistikk viste varierende kompetansenivå innunder kompetanseaspektene. Oppsummert viser resultatene at anestesisykepleierne ved Stavanger Universitetssjukehus vurderer sin kompetanse som god i forhold til traumemottak, men det er identifisert flere forbedringsbehov. Studien viser også at utbyttet av de kompetanseutviklende tiltakene ved Stavanger Universitetssjukehus er moderat, og det er liten deltagelse i forbindelse med både kurs og debrifing. Dette gjenspeiler at det er et behov for et økt fokus på anestesisykepleiers kompetanseutvikling ved deltagelse i traumemottak, særskilt som nyansatt.
Description
Master's thesis in Nursing science