dc.contributor.advisor | Mykkeltveit, Ida | |
dc.contributor.advisor | Bentsen, Signe Berit | |
dc.contributor.author | Sirevåg, Irene | |
dc.contributor.author | Aamodt, Kristine Horgen | |
dc.date.accessioned | 2019-07-12T12:07:28Z | |
dc.date.available | 2019-07-12T12:07:28Z | |
dc.date.issued | 2018-04-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2605165 | |
dc.description | Master's thesis in Nursing Science | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Forskning viser at en stor andel av pasientskader oppstår i forbindelse med kirurgi, og at ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleierne har betydning for pasient-sikkerheten på operasjonsavdelingen. SPLINTS-no er et observasjons- og vurderingsverktøy som har til hensikt å stimulere utviklingen av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjons-sykepleierstudenter og uerfarne operasjonssykepleiere.
Formål: I vårt kvalitetsforbedringsprosjekt ble SPLINTS-no brukt i veiledning av operasjons-sykepleierstudenter i kliniske studier. Hensikten med prosjektet var å beskrive operasjons-sykepleieres erfaringer med å bruke SPLINTS-no i veiledning av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiestudenter i kliniske studier.
Metode: Vi har brukt kvalitativ metode for å få svar på problemstillingen. Data ble samlet via semistrukturerte intervju av operasjonssykepleiere som har brukt SPLINTS-no i student-veiledning. Datamaterialet er analysert i henhold til Graneheim og Lundmans kvalitative innholdsanalyse (2004).
Funn: Vår analyse resulterte i to tema, hvert med to sub-tema: Fordeler med implementering av SPLINTS-no, med subtema: Økt oppmerksomhet på ikke-tekniske ferdigheter og Forbedret og forenklet studentveiledning. Utfordringer med implementering av SPLINTS-no, med subtema: Grundig teoretisk opplæring, praktisk øvelse og egeninnsats er nødvendig for en vellykket implementering og Arbeidsgiver må tilrettelegge for tid til opplæring i SPLINTS-no for å støtte implementering.
Konklusjon: Studien indikerer at SPLINTS-no gir en forbedret og mer strukturert studentveiledning på ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiestudenter i kliniske studier, og at tilrettelegging fra arbeidsgiver er nødvendig i videre arbeid med implementering av SPLINTS-no. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2019; | |
dc.subject | helse- og sosialfag | nb_NO |
dc.subject | ikke-tekniske ferdigheter | nb_NO |
dc.subject | SPLINTS | nb_NO |
dc.subject | SPLINTS-no | nb_NO |
dc.subject | clinical supervision | nb_NO |
dc.subject | student supervision | nb_NO |
dc.subject | non-technical skills | nb_NO |
dc.subject | operasjonssykepleie | nb_NO |
dc.subject | operating room nursing | nb_NO |
dc.title | Operasjonssykepleieres erfaring med bruk av SPLINTS-no i veiledning av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleierstudenter i kliniske studier - En kvalitativ studie | nb_NO |
dc.title.alternative | Student supervision using the Scrub Practitioners List of Non-Technical Skills (SPLINTS-no): The experiences of Norwegian operating room nurses | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | nb_NO |