dc.contributor.advisor | Rege, Mari | |
dc.contributor.author | Bygdevoll, Maria | |
dc.contributor.author | Melby Melkevig, Hege | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T13:37:25Z | |
dc.date.available | 2019-09-11T13:37:25Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2616410 | |
dc.description | Master's thesis in Economics | nb_NO |
dc.description.abstract | Enkelte kritikere hevder at resultatfokuset gir et snevert mål på hva som er kvalitet på skolen, og at skolene legger for mye vekt på det som lar seg måle og dermed glemmer læringsmiljøet. I denne oppgaven ønsket vi å undersøke hvorvidt det er hold i denne påstanden. De fire faktorene vi har lagt til grunn for å måle læringsmiljø er: mestring, lærende tanksett, tilhørighet og autonomi. Resultatene viste at faktorene er viktige for akademiske resultater og indre motivasjon. En positiv sammenheng indikerer derfor at skoler med et godt læringsmiljø, presterer bedre og har elever som er mer indre motiverte. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HH/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | økonomi | nb_NO |
dc.subject | administrasjon | nb_NO |
dc.subject | samfunnsøkonomi | nb_NO |
dc.subject | læringsmiljø | nb_NO |
dc.subject | akademiske resultater | nb_NO |
dc.subject | value-added indikatorer | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.title | Skolens læringsmiljø – avgjørende for elevenes akademiske prestasjoner? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | nb_NO |