Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrandsdal, Einar
dc.contributor.authorStousland, Anett
dc.date.accessioned2019-09-26T08:42:17Z
dc.date.available2019-09-26T08:42:17Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2618898
dc.descriptionMaster's thesis in Strategy and Managementnb_NO
dc.description.abstractLedelse er et tema som det stadig fokuseres på i både offentlig og privat næringsliv. Det stilles stadig nye krav til ledelse, i takt med at det snakkes om nye ledelsesformer og ledelse som et konkurransefortrinn. God ledelse er viktig og lederutvikling samt lederstil kan være en grunnleggende faktor for både medarbeidernes eller organisasjonenes inspirasjon, motivasjon, leveringsvilje, og kundetilfredshet. Hensikten med denne oppgaven er å belyse om et lederutviklingsprogram er effektivt for å oppnå ønsket lederstil i en organisasjon, og vurdere hvilke lederstiler en kan ha i en organisasjon. For å belyse problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i en casebedrift i olje- og gassnæringen. Casebedriften har historisk sett vært preget av en autoritær form for ledelse, men har i de senere årtier hatt et skifte mot en mer inkluderende ledelsesform. Bedriften har investert i et omfattende lederutviklingsprogram grunnet et nåværende høyt fokus på ledelse og et ønske om å ha en positiv lederstil i organisasjonen. For å besvare problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ metode, og intervjuet administrerende direktør, ledere og vanlige ansatte om spørsmål knyttet til teori som lederutvikling og lederstil, samt produksjonsorientering versus relasjonsorientering. Kursholdere har også blitt intervjuet. I tillegg har jeg som en del av oppgaven sett på forbedringsmuligheter innen ledelse for casebedriften. Funn viser at det er flere ulike lederstiler i organisasjonen, og at bedriftens lederutviklingsprogram har bidratt positivt med et skift fra produksjonsorientert ledelse mot relasjonsorientert ledelse, hvor en har blitt mer bevisst medarbeidernes rolle. Det forekommer mye god ledelse, men noen lederstiler er også udaterte og bør forsøkes å elimineres. En negativ faktor er at lederutviklingsprogrammet i stor grad har blitt basert på en personlighetstest kalt DISC, som er en ikke godkjent og utdatert metode. Forbedringsmuligheter for casebedriftens ledelse er knyttet til tid, rolleavklaringer, ansvarsområder og formalisering av krav rundt ledelse. I tillegg så kan det vurderes om en skal satse på lederutdanning som et supplement til lederutviklingsprogrammet. Det er også anbefalt å vurdere bruk av 360-graders vurderinger. 360-graders vurdering er et verktøy som i seg selv kan være med å bidra til å påvirke lederstil i ønsket retning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2019;
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectlederstilnb_NO
dc.subjectlederutviklingnb_NO
dc.subjectøkonomi og administrasjonnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleLederstil og lederutviklingsprogram - viktige faktorer innn god ledelsenb_NO
dc.title.alternativeLeadership style and leadership development program - important factors for successful leadershipnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel