dc.contributor.advisor | Hillesund, Terje | |
dc.contributor.author | Helliesen Ravnås, Kai | |
dc.date.accessioned | 2019-09-30T11:02:10Z | |
dc.date.available | 2019-09-30T11:02:10Z | |
dc.date.issued | 2019-06-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619345 | |
dc.description | Master's thesis in Documentary production | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven vil jeg se nærmere på musikkdokumentarer eller mer spesifikt rockumentarer. I den praktiske delen av denne mastergraden lager jeg selv en rockumentar, og har derfor valgt å se på denne sjangeren innen dokumentarfilm. Jeg har valgt å analysere tre rockumentarer: Den tilfeldige rockestjernen (2015), Iron Maiden: Flight 666 (2009) og Some Kind of Monster (2004). Til Den tilfeldige rockestjernen og Iron Maiden: Flight 666 har jeg intervjuet noen av filmskaperne og aktørene i de overnevnte filmene. Regissør Joel Berlinger og Greg Milner har skrevet boka Metallica: This Monster Lives (2005) som omhandler prosessen rundt Some Kind of Monster som jeg har valgt å bruke i min kvalitative forskning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2019; | |
dc.subject | rockumentar | nb_NO |
dc.subject | dokumentarproduksjon | nb_NO |
dc.subject | musikkdokumentar | nb_NO |
dc.title | På hvilken måte kan en filmskaper sikre seg kunstnerisk og faglig frihet til å lage en troverdig film nå artisten selv står som oppdragsgiver?” | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310 | nb_NO |