Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjøde, Lars Atle
dc.contributor.authorOkutan, Yasin
dc.date.accessioned2019-10-02T10:46:17Z
dc.date.available2019-10-02T10:46:17Z
dc.date.issued2019-05-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619829
dc.descriptionExecutive Master’s thesis in Business Administrationnb_NO
dc.description.abstractRobotteknologi og automasjon er et mye omdiskutert tema i kommunal sektor som opplever et økt press for å tilby bedre tjenester og oppnå bedre ressursbruk gjennom mer effektive prosesser. Fokuset mitt er å se nærmere på hvordan Sandnes kommune kan benytte RPA(Robotisert prosessautomatisering) til å automatisere oppgaver til nytte for brukere, ansatte og for å nå sine overordnede mål. I denne utredningen vil jeg presentere RPA som et mulig verktøy for å bidra til å løse disse utfordringene. Denne utredningen skal sette søkelyset på spørsmål hvor RPA egner seg til bruk i Sandnes kommune, mulige gevinster kan være, samt hvilke utfordringer som kan oppstå i en implementasjonsprosess. Mange av arbeidsoppgavene i Sandnes kommune er rutinepregede, regel- og rutine styrte. Potensialet til å automatisere og effektivisere arbeidsprosesser som det pt. Ikke er systemstøtte i gjeldende fagsystemer og løsninger til å automatisere er stort. Pilotprosjektet Blue Prisim i Sandnes kommune har som mål å etablere programvare å bygge kompetanse på bruk ved bruk av RPA/AI teknologi og levere rammeverk og arbeidsprosesser for videre implementering og optimalisering av digitale arbeidsprosesser. Med utgangspunkt i å belyse forståelse for RPA teknologi, undersøke riktig kompetanse og en satsing på robotiseringskultur, spør vi oss: - Vil innføring av RPA i Sandnes kommune føre til økt verdiskaping? Utredningen av RPA-automasjon i offentlig sektor har avdekket at det ikke er noen frykt i kommunale virksomheter og i privat sektor for at en eskalerende digitalisering skal medføre tap av arbeidsplasser, fordi det foreligger konkrete verktøyer som kan benyttes i arbeidet med å gjennomføre den omfattende digitale transformasjonen norske virksomheter i offentlig og privat sektor står ovenfor. Det er en aksept i organisasjonskulturen at digitalisering er håndterbar og hvis det gjennomføres effektiv så kan den skape nye arbeidsoppgaver og nye måter å levere tjenester på. Det vil også frigjøre ressurser ved å digitalisere og automatisere rutinepregede arbeidsoppgaver, som enkle regnskapsprosesser. Utredningen tar for seg grunnleggende teori knyttet til prosessanalyse og -kartlegging. I tillegg gjennomføres en eksplorativ studie av RPA. Herunder gjennomføring av RPA-prosjekter, identifisering av egnede prosesser for teknologien, mulige fallgruver og en introduksjon av programvareleverandøren.. Sist men ikke minst så har datainnsamlingen avdekket at det er flere muligheter med RPA. Mulighetene er effektivisering og automatisering som fører til reduksjon av kostnader og økt inntjeningen, ble sett på som en av de største mulighetene. De mest sentrale utfordringene var mangel på ferdigheter og kompetanse i integrering av RPA. Digital transformasjon er krevende for kommuner fordi det krever prosessorientering. Prosesser bør kartlegges bedre og prosesseiere etableres. Resultatene fra datainnsamlingen gjennom analyser, detaljert prosessdokumentasjon, og en rekke konkrete anbefalinger viser at det i studiet er identifisert flere prosesser som er svært godt egnet for RPA. En automatisering av prosessene kan frigjøre flere årsverk og gi gode kvalitative- og kvantitative gevinster.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2019;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectRPAnb_NO
dc.subjectKSnb_NO
dc.subjectgevinstrealiseringnb_NO
dc.subjectgevinstmodellnb_NO
dc.titleHvordan kan Sandnes kommune benytte Robotisert prosessautomatisering til økt verdiskapning og gevinstrealisering til nytte for brukere, ansatte og for å nå sine overordnede mål?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal